1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- استاد، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (739 مشاهده)
چکیده: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه یار بر نیمرخ عصبشناختی دانش آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوشان شهرستان سنندج بوده است. این پژوهش کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع شبهآزمایشی بوده است.
مقدمه: جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان تیزهوش مدارس پسرانه ویژه تیزهوش شهرستان سنندج در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 112 نفر بودند، که بصورت تصادفی تعداد 18 نفر (9 نفر در گروه آزمایش و 9 نفر در گروه کنترل) به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.
روش کار: ابزار گردآوری دادهها شامل نرمافزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ (نسخه 2014) و پرسشنامه استاندارد نیمرخ عصب روانشناختی کانزر (2004) بود. روایی این پرسشنامه ها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (81/0 صدم) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی (محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و نمودارها) و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف و کواریانس (آنکوا)) با استفاده از نرمافزارهایSpss26 استفاده شد.
یافتهها: توانبخشی شناختی رایانه یار، بر نیمرخ عصب شناختی دانش آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد. و باعث افزایش حافظه شده است.
نتایج: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه یار، بر نیمرخ عصب شناختی دانش آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه یار باعث افزایش (حافظه فعال، عملکرد حسی، عملکرد زبانی، کارکرد اجرایی و سرعت پردازش) شده است.
کلمات کلیدی: توانبخشی شناختی رایانه یار، نیمرخ عصب شناختی، کودکان تیزهوش
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1399/11/21 | پذیرش: 1400/6/4 | انتشار: 1400/8/25