دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 130-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatehi M, Rezayi S, Sharifidaramadi P. The effectiveness of computer-like cognitive rehabilitation on the neuropsychological profile of gifted students. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (3) :116-130
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1247-fa.html
فاتحی محمد، رضایی سعید، شریفی پرویز. اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار بر نیمرخ عصب‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش. تازه های علوم شناختی 1401; 24 (3) :130-116

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1247-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- استاد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1081 مشاهده)
مقدمه: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی توان­‌بخشی ­شناختی ­رایانه­‌یار بر نیمرخ عصب­‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوشان شهرستان سنندج بود.
روش کار: این پژوهش کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع شبه‌­آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌­آموزان بازه سنی 10 تا 12 سال در مدارس پسرانه ویژه تیزهوش شهرستان سنندج در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 112 نفر بودند، که به­ صورت در دسترس تعداد 18 نفر (9 نفر در گروه آزمایش و 9 نفر در گروه کنترل) به ­عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. نرم‌­افزار توان­‌بخشی­ شناختی Captain's Log (نسخه 2014) و پرسشنامه­ استاندارد نیمرخ عصب­‌روا‌ن­‌شناختی Kanzer's (2004) بود. روایی  این پرسشنامه­‌ها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (81/0) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها نیز در بخش توصیفی (محاسبه میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون کولموگروف_اسمیرنوف و کوواریانس تک­‌متغیری (آنکوا) همراه با مفروضه­‌های کاربس (شیوه رگرسیون و لوین) با استفاده از نرم‌افزارهایSPSS-26  استفاده شد.
یافتهها: توان­‌بخشی ­شناختی ­رایانه­‌یار، بر نیمرخ عصب­‌شناختی دانش­‌آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد.
نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد که توان­‌بخشی ­شناختی ­رایانه­‌یار، بر نیمرخ عصب­‌شناختی دانش­‌آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد که توان­‌بخشی­ شناختی رایانه­‌یار باعث افزایش حافظه فعال، عملکرد حسی، عملکرد زبانی، کارکرد اجرایی و سرعت پردازش شده است.
متن کامل [PDF 905 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/11/21 | پذیرش: 1400/6/4 | انتشار: 1400/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb