دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 78-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی کودکان استثنائی، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3- استاد، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (1962 مشاهده)
مقدمه: تأثیر منفی گسترده اضطراب در دوران نوجوانی، همراه با یافته­‌هایی که نشان می­دهد بیشتر اختلالات اضطرابی اولین بار در دوران کودکی یا نوجوانی است، نیاز به مداخله متمرکز بر نوجوانان را در این زمینه برجسته می­کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین­های ذهن­آگاهی بر مولفه­های تحول مثبت نوجوانی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان 13-11 سال مراجعه­کننده به مرکز مشاوره آوین تهران در سال 1399-1398 دارای اختلالات اضطرابی که توسط روان­پزشک مورد ارزیابی و تشخیص قرار گرفته و به روان­شناس ارجاع داده شده­‌اند، تشکیل دادند. از بین آنها 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه تقسیم شدند (15 نفر در هر گروه). به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی Geldof و همکاران (2014) و مقیاس اضطراب کودکان Spence (2007) استفاده شد. گروه‌ آزمایش تحت هشت جلسه هفتگی 60 دقیقه‌­ای آموزش تمرین­های ذهن‌­آگاهی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و با نرم­‌افزار  SPSS-22مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که نسبت F تحلیل کواریانس تک­‌متغیری برای مولفه­های تحول مثبت در همه مولفه­‌ها بین گروه‌های آموزش و کنترل در پس­آزمون تفاوت معنادار دارد. بنابراین تمرین­‌های ذهن‌­آگاهی بر تمام مولفه‌­های تحول مثبت تأثیر معناداری دارد (05/0>P).
نتیجه­گیری: با توجه به اثربخش بودن تمرین­‌های ذهن­آگاهی در مولفه­‌های تحول مثبت پیشنهاد می‌شود چنین برنامه آموزشی به صورت بخشی از درمان­‌های مدون مراکز مشاوره کودکان و نوجوانان دربیاید و با برگزاری کارگاه­‌های آموزشی درمان­‌گران در این زمینه از دانش کافی برخوردار باشند.
 
متن کامل [PDF 880 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1399/10/16 | پذیرش: 1399/11/30 | انتشار: 1400/8/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.