دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 72-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
چکیده:   (962 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تدوین یک چارچوب برنامه درسی برای ارتقای سطح سواد عصب_تربیت­‌شناختی معلمان به عنوان بخشی از دانش حرف‌ه­ای آنان انجام شده است.
روش کار: چارچوب برنامه درسی حاصل این مطالعه با روش مرور نظامند، از طریق مرور و ترکیب نتایج آن دسته مطالعات پیشین تدوین شده است که هدف اساسی آنها آموزش علوم اعصاب تربیتی به معلمان بوده است.
یافته‌­ها: در چارچوب تدوین شده که با عنوان «برنامه عصب_­­تربیت ­معلم» معرفی می­‌شود، جایگاه چهار مؤلفه اساسی یک برنامه درسی (اهداف آموزشی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای آموزشی و رویه‌­های سنجش) تعیین شده است. در مؤلفه اهداف آموزشی، درک و نگرش معلمان درباره مفاهیم و اصول علوم اعصاب­‌تربیتی تقویت شود و از این طریق قابلیت­‌ها و مهارت­‌های تدریس آنان بهبود یابد. برای دستیابی به این اهداف، محتوای برنامه درسی بر محور مجموعه­‌ای از موضوعات سازمان­دهی می­‌شود که عبارتند از مبانی علوم اعصاب­ تربیتی، روش­‌شناسی پژوهش عصب_تربیتی، انعطاف­‌پذیری عصبی، شناخت اجتماعی، مدل­سازی محاسباتی، زبان و سواد، شناخت ریاضی، استدلال علمی، درک زیبایی­‌شناختی، ناتوانی­‌های رشدی و عصب­‌افسانه­‌شناسی. به منظور آموزش اثربخش این سرفصل پیشنهادی، محیط یادگیری باید با تکیه به رویکرد یادگیری موقعیتی و از طریق تنوعی از فرصت­‌های یادگیری واقعی به مکانی برای حل مسئله، درگیری و مشارکت فعال معلمان تبدیل شود. برای ارزشیابی عملکرد شرکت‌­کنندگان از روش­‌ها و رویه­‌های متعدد و متنوع سنجش به ویژه اشکال مختلف سنجش عملکردی استفاده ­شود.
نتیجه­‌گیری: طرح برنامه درسی عصب_تربیت ­معلم از این قابلیت برخوردار است که سطح سواد عصب_تربیت­‌شناختی معلمان را ارتقا بخشد و به عنوان یک راهنما مورد استفاده طراحان دوره­‌های ضمن خدمت قرار گیرد. پیشنهاد می­‌شود تناسب تربیتی این برنامه از دیدگاه متخصصین علوم اعصاب تربیتی اعتبارسنجی شود و سپس اثربخشی آن از طریق یک طرح آزمایشی در بوته آزمون قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1014 kb]   (362 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری نظام مند | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1399/9/25 | پذیرش: 1401/4/30 | انتشار: 1401/8/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.