XML English Abstract Print


چکیده:   (159 مشاهده)
چکیده
مقدمه: پرورش خلاقیت یکی از اهداف اساسی هر نظام آموزشی است و یکی از متغیرهای مرتبط با خلاقیت، هیجان اندیشه است. هدف مطالعه­ حاضر تبیین الگوی خلاقیت بر اساس هیجان اندیشه با میانجی­گری هوش تجربی در دانش­آموزان متوسطه­ دوم بود.
روش کار: روش این پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه­ی آماری پژوهش حاضر، تمامی دانش آموزان دخترو پسر دوره­ی دوم متوسطه شهر رشت به تعداد 1000 نفر بودند. 249 نفر بر اساس روش نمونه گیری خوشه­ای تصادفی چند مرحله­ای، به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده­ها از پرسشنامه سنجش خلاقیت (عابدی، 1372)، پرسشنامه هیجان اندیشه (کاظمی حقیقی، 1384) و مکعب های کهس (بهرامی، 1381) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها در نرم افزار AMOS و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد خلاقیت با همه متغیرها دارای ضریب همبستگی مثبت و معنادار است. هوش تجربی نیز با همه متغیرهای هیجان اندیشه بجز متغیر جنب­و­جوش رابطه معنادار دارد (01/0P<). نتایج تحلیل مدل نشان داد که هوش تجربی در رابطه بین هیجان اندیشه با خلاقیت نقش میانجی دارد (001/0P<).
نتیجه­گیری: خلاقیت را می توان به صورت مجموعه­ای در نظر گرفت که متاثر از نقش شاخص­های شخصیتی، شناختی، هیجانی و انگیزشی می باشد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1400/4/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb