دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 65-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghban N, Manzari Tavakkoli A M T, Tajrobehkar M, Soltani A A, Zeinaddini Meymand Z. Investigating the relationship between thought emotion and creativity with the mediating role of experimental intelligence among students. Advances in Cognitive Sciences. 2021; 23 (3) :53-65
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1206-fa.html
باغبان نرگس، منظری توکلی علیرضا، تجربه کار مهشید، سلطانی امان اله، زین‌الدینی میمند زهرا. تبیین الگوی خلاقیت بر اساس هیجان اندیشه با میانجی‌گری هوش تجربی در دانش‌آموزان. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (3) :65-53

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1206-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2- دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (672 مشاهده)
مقدمه: پرورش خلاقیت یکی از اهداف اساسی هر نظام آموزشی است که یکی از متغیرهای مرتبط با خلاقیت، هیجان اندیشه است. هدف مطالعه­ حاضر تبیین الگوی خلاقیت بر اساس هیجان اندیشه با میانجی‌­گری هوش تجربی در دانش‌­آموزان متوسطه­ دوم بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی_همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه­ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش­‌آموزان دختر و پسر دوره­ دوم متوسطه شهر رشت که در سال تحصیلی 98-97 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل (به تعداد 1000 نفر) بود. 249 نفر بر اساس روش نمونه­‌گیری خوشه­‌ای تصادفی چند مرحله­‌ای، به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­‌ها از پرسشنامه­های سنجش خلاقیت، هیجان اندیشه و آزمون مکعب­‌های Kohs استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­‌ها با استفاده از روش مدل­‌یابی معادلات ساختاری در نرم­‌افزار AMOS-23 انجام شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد خلاقیت با همه متغیرها دارای ضریب همبستگی مثبت و معنادار است. هوش تجربی نیز با همه متغیرهای هیجان اندیشه بجز متغیر جنب‌­و­جوش رابطه معنادار دارد (01/0P<). نتایج تحلیل مدل نشان داد که هوش تجربی در رابطه بین هیجان اندیشه با خلاقیت به صورت جزئی نقش میانجی دارد (001/0P<).
نتیجه‌گیری: هوش تجربی رابطه بین هیجان اندیشه و خلاقیت را به صورت جزئی میانجی­‌گری نمود. در نتیجه می­‌توان در دانش­‌آموزان با پرورش خلاقیت در مدرسه هوش تجربی آنها را ارتقا داد که این امر خود منجر به هیجان اندیشه بیشتر می­‌شود.
متن کامل [PDF 1142 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1400/4/13 | انتشار: 1400/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb