Baghban N, Manzari Tavakkoli A M T, Tajrobehkar M, Soltani A A, Zeinaddini Meymand Z. Investigating the relationship between thought emotion and creativity with the mediating role of experimental intelligence among students. Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (3) :53-65
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1206-fa.html
باغبان نرگس، منظری توکلی علیرضا، تجربه کار مهشید، سلطانی امان اله، زینالدینی میمند زهرا. تبیین الگوی خلاقیت بر اساس هیجان اندیشه با میانجیگری هوش تجربی در دانشآموزان. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (3) :53-65
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1206-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2- دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده: (2307 مشاهده)
مقدمه: پرورش خلاقیت یکی از اهداف اساسی هر نظام آموزشی است که یکی از متغیرهای مرتبط با خلاقیت، هیجان اندیشه است. هدف مطالعه حاضر تبیین الگوی خلاقیت بر اساس هیجان اندیشه با میانجیگری هوش تجربی در دانشآموزان متوسطه دوم بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی_همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر رشت که در سال تحصیلی 98-97 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل (به تعداد 1000 نفر) بود. 249 نفر بر اساس روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای، به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سنجش خلاقیت، هیجان اندیشه و آزمون مکعبهای Kohs استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS-23 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد خلاقیت با همه متغیرها دارای ضریب همبستگی مثبت و معنادار است. هوش تجربی نیز با همه متغیرهای هیجان اندیشه بجز متغیر جنبوجوش رابطه معنادار دارد (01/0P<). نتایج تحلیل مدل نشان داد که هوش تجربی در رابطه بین هیجان اندیشه با خلاقیت به صورت جزئی نقش میانجی دارد (001/0P<).
نتیجهگیری: هوش تجربی رابطه بین هیجان اندیشه و خلاقیت را به صورت جزئی میانجیگری نمود. در نتیجه میتوان در دانشآموزان با پرورش خلاقیت در مدرسه هوش تجربی آنها را ارتقا داد که این امر خود منجر به هیجان اندیشه بیشتر میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1400/4/13 | انتشار: 1400/8/25