Vaezi S, Akbarnataj Bisheh K, Kazem Fakhri M. Effectiveness of group acceptance and commitment therapy on emotion regulation, psychological capital and coping strategies of students. Advances in Cognitive Sciences 2021; 22 (4) :46-55
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1169-fa.html
واعظی سمانه، اکبرنتاج بیشه کلثوم، فخری محمدکاظم. اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سرمایه روانشناختی و راهبردهای مقابلهای دانشجویان. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (4) :46-55
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1169-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده: (2502 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه محیطی چالشانگیز است که میتواند واکنشهای متفاوتی را در دانشجویان ایجاد کند. از طرفی، فقدان مهارتها و تواناییهای عاطفی، روانی و اجتماعی دانشجویان را در مواجهه با مسائل و مشکلات آسیبپذیر نموده و آنها را در معرض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار میدهد. هدف این پژوهش، مطالعه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سرمایه روانشناختی و راهبردهای مقابلهای دانشجویان بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و دوره پیگیری با گروه کنترل بود. یک نمونۀ 50 نفری از دانشجویان دختر دانشگاههای آمل در سال تحصیلی 98-1397 به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد هفتهای یک بار در 12 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش برگزار گردید اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. ابزار شامل پرسشنامه تنظیم هیجان فرم کوتاه ( Garnefskiو Kraaij، 2006)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی (Luthans و همکاران، 2007) و پرسشنامه راهبردهای مقابلهای (Folkman وLazarus ، 1988) بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سرمایههای روانشناختی و راهبردهای مقابلهای دانشجویان مؤثر بوده است (0001/0<P) و این اثربخشی در مرحلۀ پیگیری نیز بر هر سه متغیر پایدار ماند (0001/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر قابل توجه درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سرمایه روانشناختی و راهبردهای مقابلهای دانشجویان، استفاده از این روشهای مفید به کلیه مشاوران و دستاندرکاران درمانهای روانشناختی و مسئولین دانشگاهها توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1399/5/30 | پذیرش: 1399/7/7 | انتشار: 1399/11/2