مقالات پذیرفته شده                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (41 مشاهده)
مقدمه: سیستم آموزشی درگذشته، مانند امروز برای علایق و انگیزه­های دانشجویان اهمیت زیادی قائل نمی­شد؛ مسئله این است که آیا با درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد می­توان به دانشجویان در تنظیم هیجان، سرمایه­های روانشناختی و راهبردهای مقابله­ای­شان کمک کرد؟ هدف این پژوهش، مطالعه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم­ هیجان، سرمایه­های روانشناختی و راهبردهای مقابله­ای­ دانشجویان بود.
روش کار: روش این پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و دورۀ دوماهۀ پیگیری با گروه گواه بود. یک نمونۀ 50 نفری از دانشجویان که دارای ملاک­های ورود به تحقیق بودند به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و گواه جایگزین شدند. جلسات کارگاهی هفته­ای یک بار در 12 جلسه 90 دقیقه­ای برای گروه آزمایش برگزار گردید اما گروه گواه مداخله­ای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه­ تنظیم هیجان فرم کوتاه (گارنفسکی و کرایج، 2006)، پرسشنامه سرمایه­های روانشناختی (لوتانز و آولیو، 2007) و پرسشنامه راهبردهای مقابله­ای (فولکمن و لازاروس، 1988) بودند.
یافته ­ها: یافته­ها نشان داد که مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سرمایه­های روانشناختی و راهبردهای مقابلهع­ای دانشجویان مؤثر بوده است (0001/0 < p) و این اثربخشی در مرحلۀ پیگیری نیز بر هرسه متغیر پایدار ماند (0001/0 < p).
نتیجه ­گیری:براساس یافته­های این پژوهش می­توان گفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد جهت کمک به دانشجویان روشی مفید است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1399/5/30 | پذیرش: 1399/7/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb