Kavehpour Abarghouie M, Nezakat-Alhosseini M, Shafiei B, Rafei Boroujeni M, Nikkhah S. The effect of table tennis exercise with cognitive approach on selective attention and severity of stuttering in children with developmental stuttering disorder. Advances in Cognitive Sciences 2021; 22 (4) :13-23
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1166-fa.html
کاوه پور ابرقوئی مهسا، نزاکت الحسینی مریم، شفیعی بیژن، رافعی بروجنی مهدی، نیکخواه سپیده. اثر یک دوره تمرینات پینگپنگ با رویکرد شناختی بر توجه انتخابی و شدت لکنت کودکان مبتلا به اختلال لکنت رشدی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (4) :13-23
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1166-fa.html
1- کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
5- کارشناسی ارشد گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (2266 مشاهده)
مقدمه: شواهد نشان میدهد که بین لکنت و ضعف در کنترل توجه رابطه مستقیمی وجود دارد و اختلال در تنظیم توجه ممکن است خطر ابتلا به لکنت مزمن را افزایش دهد. بنابراین، هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر یک دوره تمرینات پینگپنگ با رویکرد شناختی بر توجه و شدت لکنت کودکان مبتلا به اختلال لکنت رشدی بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح آن مورد_منفرد از نوع A-B-A-Bبود. دو پسر و یک دختر مبتلا به اختلال لکنت با دامنه سنی 6 تا 7 سال به صورت هدفمند انتخاب شدند. مداخله شامل 24 جلسه تمرینات پینگپنگ با هدف بهبود توجه انتخابی بود. توجه انتخابی و شدت لکنت به ترتیب توسط آزمون استروپ و مقیاس ارزیابی شدت لکنت ارزیابی شدند. در خط پایه متغیرهای مورد نظر توسط آزمونهای استروپ و شدت لکنت اندازهگیری شد (A). مداخله شامل 16 جلسه تمرینات پینگپنگ بود و پس از هر جلسه متغیرها اندازهگیری شد (B). در خط پایه دوم به مدت یک ماه مداخله متوقف شده و تنها آزمونهای استروپ و شدت لکنت از کودکان گرفته شد (A'). سپس مداخله که شامل 8 جلسه تمرینات پینگپنگ بود ادامه یافت و اندازهگیریها جهت اطمینان از تأثیر مداخله ثبت گردید (B').
یافتهها: پس از تحلیل دادهها، نمودارها نشان داد که تمرینات پینگپنگ بر توجه انتخابی و شدت لکنت کودکان اثربخش بود.
نتیجهگیری: بنابراین به نظر میرسد بتوان از تمرینات پینگپنگ به عنوان یک روش تمرینی بدنی و ذهنی برای بهبود توجه و شدت لکنت در کودکان مبتلا به اختلال لکنت رشدی استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1399/5/24 | پذیرش: 1399/8/28 | انتشار: 1399/11/2