Esteki M, Fadaei Vatan Z, Ghanbari Panah A, Kouchakentezar R. Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on locus of control and achievement motivation in students with learning problems. Advances in Cognitive Sciences 2020; 21 (4) :94-102
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1071-fa.html
استکی مهناز، فدایی وطن زهرا، قنبری پناه افسانه، کوچک انتظار رویا. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر منبع کنترل و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4) :94-102
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1071-fa.html
1- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
چکیده: (4827 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر منبع کنترل و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر تهران بود. نمونهگیری به روش در دسترس، از یکی از مدارس واقع در منطقه 1 تهران صورت گرفت. بدین منظور تعداد 30 نفر از دانشآموزانی که بالاترین نمره را در پرسشنامه مشکلات یادگیری Colorado داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. آزمودنیها به پرسشنامه منبع کنترل Rotter و انگیزش پیشرفت پاسخ دادند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 20 جلسه تحت آموزش بر مبنای پروتکل درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. سه ماه پس از پایان جلسات آزمون پیگیری انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که روش مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی موجب تغییر منبع کنترل از بیرونی به درونی در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری شد. همچنین یافتهها نشان داد که این روش موجب افزایش انگیزش پیشرفت در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری شد.
نتیجهگیری: آموزش ذهن آگاهی به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری، مداخلهای مؤثر برای افزایش منبع کنترل درونی و انگیزش میباشد. بر مبنای نتایج این پژوهش میتوان به معلمان، مشاوران و روانشناسان آموزشگاهی پیشنهاد نمود که با استفاده از این روشهای درمانی در بهبود مهارتهای فردی و یادگیری دانشآموزان بکوشند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1398/2/27 | پذیرش: 1398/10/23 | انتشار: 1398/12/28