دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esteki M, Fadaei Vatan Z, Ghanbari Panah A, Kouchakentezar R. The effect of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on locus of control and achievement motivation in students with learning problems. Advances in Cognitive Sciences. 2019; 21 (4)
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1071-fa.html
استکی مهناز، فدایی وطن زهرا، قنبری پناه افسانه، کوچک انتظار رویا. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر منبع کنترل و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4)

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1071-fa.html


1- استادیار دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز. گروه آموزشی روان شناسی
2- دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
چکیده:   (698 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر منبع کنترل و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری می باشد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر تهران بود. نمونه گیری به صورت در دسترس، از یکی از مدارس واقع در منطقه 1 تهران صورت گرفت. بدین منظور تعداد 30  نفر از دانش‌آموزانی که بـالاترین نمـره را در پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل گمارده شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه منبع کنترل راتر  و انگیزش پیشرفت پاسخ دادند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 20 جلسه تحت آموزش بر مبنای پروتکل درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. سه ماه پس از پایان جلسات آزمون پیگیری انجام شد. داده­‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که روش مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی موجب تغییر منبع کنترل از بیرونی به درونی در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری می­شود.  همچنین یافته‌­ها نشان داد که این روش موجب افزایش انگیزش پیشرفت در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری می شود.  نتیجه گیری: آموزش ذهن آگاهی به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری، مداخله ای مؤثر برای افزایش منبع کنترل درونی می باشد. همچنین آموزش ذهن آگاهی به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری، مداخله­‌ای مؤثر برای افزایش انگیزش در آنان می باشد. بر مبنای نتایج این پژوهش می توان به معلمان، مشاوران و روان­شناسان آموزشگاهی پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش های­ درمانی در بهبود مهارت های فردی و یادگیری دانش‌­آموزان بکوشند.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb