Valizade S, Mahmoodi Bakhtiari B, Fallahi M H, Faham M. Comprehension and production of spatial and non-spatial prepositions in specific language impairment children versus healthy children Based on cognitive linguistics. Advances in Cognitive Sciences 2020; 21 (4) :103-112
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1069-fa.html
ولیزاده سبا، محمودی بختیاری بهروز، فلاحی محمد هادی، فهام مریم. درک و بیان حروف اضافه مکانی و غیرمکانی در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی در مقایسه با کودکان طبیعی در چارچوب زبانشناسی شناختی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4) :103-112
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1069-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه زبانشناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار پردیس هنرهای زیبا، گروه هنرهای نمایشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استادیار مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری، گروه زبانشناسی رایانشی، شیراز، ایران
4- استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (3789 مشاهده)
مقدمه: انقلاب نورونی در نظریه زبانی به درک ماهیت و عملکرد مغز و ذهن و پیوند آنها با بدن در چارچوب نظریه شناختی دریچهای نوین گشوده است. واژههای فضایی که حروف اضافه مکانی را نیز شامل میشوند، در زبانهای مختلف ریشه در طرحوارههای تصویری دارند. بنابراین هدف این پژوهش چگونگی درک و بیان حروف اضافه مکانی در مقایسه با غیرمکانیها در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی و کودکان طبیعی بود.
روش کار: آزمودنیها شامل 8 کودک 5 تا 8 ساله فارسی زبان مبتلا به آسیب ویژه زبانی بود که با گروه شاهد (8 کودک همتای سالم) مقایسه شدند. نمونهها با استفاده از آزمون محقق ساخته درک و کاربرد حروف اضافه ساده که پایایی و روایی آن از طریق پیش آزمون 60 کودک 5 تا 8 ساله فارسی زبان سالم محاسبه شد، ارزیابی شدند. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمون T و با نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد میزان درک و کاربرد حروف اضافه ساده مکانی در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی کمتر از کودکان طبیعی بود. همچنین در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی میزان درک و کاربرد حروف اضافه غیرمکانی کمتر از میزان درک و کاربرد حروف اضافه مکانی بود.
نتیجهگیری: از آن جا که حروف اضافه مکانی، واژههای فضایی هستند و ریشه در طرحوارههای تصویری دارند، بنابراین در چارچوب زبانشناسی شناختی در تأیید عملکرد غیرحوزهای مغز، کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی در درک و استفاده از حروف اضافه مکانی اختلالات کمتری نسبت به غیرمکانیها نشان دادند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1396/12/2 | پذیرش: 1397/11/4 | انتشار: 1398/12/28