Ashori M, Jalil-Abkenar * S S. Effect of of memory-based cognitive training on the cognitive ability and communication skills of deaf students. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (3) :114-122
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-997-fa.html
عاشوری محمد، جلیل آبکنار سیده سمیه. تاثیر آموزش شناختی مبتنی بر حافظه بر توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (3) :114-122
URL: http://icssjournal.ir/article-1-997-fa.html
1- استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (2823 مشاهده)
مقدمه: برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه توجه ویژهای به توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا دارد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش شناختی مبتنی بر حافظه بر توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا بود.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه کنترل بود. در پژوهش حاضر 26 دختر ناشنوا شرکت داشتند که به روش نمونهگیری در دسترس از دبیرستان ناشنوایان میر شهر اصفهان انتخاب شده بودند، آزمودنیها با گمارش تصادفی به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه را در 10 جلسه آموزش دریافت کردند ولی این برنامه آموزشی به گروه کنترل ارائه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس هوشی وکسلر کودکان (2003) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی Burton (1990) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که آموزش شناختی مبتنی بر حافظه بر توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی آزمودنیها تاثیر معناداری دارد (0001/0P<).
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه سبب بهبود توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا شد. بنابراین، میتوان از این برنامه به منظور بهبود توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی چنین دانشآموزانی استفاده کرد و توجه به برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه موثر و مفید میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1398/5/1 | پذیرش: 1398/11/1 | انتشار: 1399/7/10