Khojastebakht1 F, Rasti J, Tavakoli M, Sarrami Foroushani N. Design and validation of Virtual Reality software package with Real images for treatment of attention deficit disorder symptoms. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (3) :79-94
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-937-fa.html
خجستهبخت فتانه، راستی جواد، توکلی ماهگل، صرامی فروشانی نسیبه. طراحی و رواییسنجی بسته نرمافزاری مبتنی بر واقعیت مجازی با تصاویر حقیقی جهت بهبود نشانگان نقص توجه. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (3) :79-94
URL: http://icssjournal.ir/article-1-937-fa.html
1- کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران
چکیده: (3027 مشاهده)
مقدمه: عدم تمرکز با وجود عوامل مزاحم یکی از نشانگان نقص توجه است و شبیهسازی آنها در محیط واقعیت مجازی میتواند در کاهش حساسیت نسبت به آنها و بهبود نقص توجه مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر، طراحی و رواییسنجی بسته نرمافزاری مبتنی بر واقعیت مجازی برای کاهش اثر عوامل حواسپرتی و بهبود نشانگان نقص توجه بود.
روش کار: در این پژوهش یک بسته نرمافزاری واقعیت مجازی شامل 18 فیلم کوتاه پانورامیک با سناریوهای مشخص تدوین شد. برای سنجش اعتبار محتوایی از بین متخصصان نقص توجه و واقعیت مجازی، 10 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و نرمافزار در اختیار آنها قرار گرفت و ضریب توافق کاپا تحلیل شد. برای اجرای مقدماتی، از بین دانشآموزان دختر مبتلا به نقص توجه کلاس ششم ابتدایی اصفهان، یک نمونه 14 نفری به شیوه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله به مدت 9 هفته و 18 جلسه برای گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. پرسشنامه SNAP-IV توسط والدین آزمودنیها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل و نتایج با استفاده از آزمون منویتنی در نرمافزار SPSS-23 تحلیل شد.
یافتهها: ضریب کاپای 83/0 نشاندهنده اعتبار محتوایی روش مزبور است. نتایج آزمون منویتنی بیانگر تأثیر نرمافزار فوق بر بهبود نشانگان نقص توجه دانشآموزان بود (232/3-=F و 001/0P=).
نتیجهگیری: فناوری واقعیت مجازی با شبیهسازی عوامل مؤثر در بروز حواسپرتی در یک بستر مجازی و نیز با قابلیت شخصیسازی محیط بر اساس نیازهای بیمار میتواند در بهبود نشانگان نقص توجه در کودکان موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز دریافت: 1398/2/21 | پذیرش: 1399/2/2 | انتشار: 1399/7/10