دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 131-120 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidi F, Imam Jomeh M R, Nami A. Effect of conversational teaching on philosophical rings on elementary students' reflective thinking. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (2) :120-131
URL: http://icssjournal.ir/article-1-910-fa.html
حمیدی فریده، امام جمعه محمدرضا، نامی امیر. تاثیر روش تدریس گفتگویی در حلقه‌های کندوکاو فلسفی بر تفکر تاملی دانش‌آموزان ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (2) :120-131

URL: http://icssjournal.ir/article-1-910-fa.html


1- دانشیار روان‌شناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده:   (2860 مشاهده)

مقدمه: برنامه آموزش تفکر فلسفی به کودکان، برنامه­ای در جهت بهبود تفکر کودکان است. در این روش یادگیرنده بدون کمک معلم، خود به کشف مفاهیم، اصول و قوانین می­‌پردازد و از این طریق به دانش­‌های لازم دست می­‌یابد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس گفتگویی در حلقه‌­های کندوکاو فلسفی بر رشد تفکر تاملی دانش­‌آموزان پسر پایه ششم منطقه سنگر از توابع شهرستان رشت در ایران انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­‌آموزان پایه ششم شهر سنگر بود که از میان آنها 60 نفر به روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای دو مرحله‌­ای انتخاب شدند و در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه تفکر تأملی Kember (2000) استفاده شد. به منظور اجرای متغیر مستقل، هشت داستان از کتب کهن پارسی، مذهبی و متون بین­‌المللی برای گروه آزمایش انتخاب شد که در هشت جلسه و هر جلسه یک داستان مورد کندوکاو قرار گرفت. داده­‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که برنامه­های آموزش فلسفه­ورزی (فبک) بر میزان بر رشد تفکر تاملی دانش­آموزان تاثیر مثبت و معناداری گذاشته است .میزان اندازه اثر آموزش­‌ها در تفکر تاملی 37 درصد بود.
نتیجه­‌گیری: بنابراین می­توان نتیجه گرفت با استفاده از روش تدریس گفتگویی، کودکان به گونه­‌ای پرورش می­‌یابند که بتوانند مهارت تفکر و استدلال خود را در جریان گفتگو بالا ببرند و مهارت تفکر تحلیلی پیدا کنند.
متن کامل [PDF 869 kb]   (869 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1397/12/29 | پذیرش: 1399/1/26 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb