دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1397 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 56-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Chermahini S, Sajadinezhad M S, Shafieetabar M, Sepahvand T. Cognitive control in two groups of adolescence with high and low tendency to addiction: A comparative study . Advances in Cognitive Sciences 2018; 20 (1) :47-56
URL: http://icssjournal.ir/article-1-743-fa.html
اکبری چرمهینی صغرا، سجادی نژاد مرضیه السادات، شفیعی تبار مهدیه، سپهوند تورج. کنترل شناختی دو گروه نوجوانان دارای تمایل زیاد و کم به اعتیاد: یک مطالعه-ی مقایسه‌ای. تازه های علوم شناختی 1397; 20 (1) :56-47

URL: http://icssjournal.ir/article-1-743-fa.html


1- استادیار روانشناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده:   (2220 مشاهده)
مقدمه: نتایج تحقیقات اخیر حاکی از آن است که اعتیاد علاوه بر سلامت جسمانی ، سلامت روانی، اجتماعی، و شناختی افراد را نیز تهدید می­کند. البته اختلال در عملکردهای روانی، اجتماعی، و شناختی هم می­تواند فرد را به سمت اعتیاد سوق دهد.هدف این پژوهش، بررسی نقش عملکرد شناختی بازداری و برنامه­ ریزی در تمایل به اعتیاد نوجوانان است. روش: این پژوهش علی – مقایسه­ای در دو مرحله اجرا شد. در مرحله­ ی اول ، 570 نفر از دانشجویان 18 تا 20 ساله­ ی سال اول دوره­ ی کارشناسی دانشگاه اراک به روش هدف­مند انتخاب شدند و به پرسش­نامه­ ی تمایل به اعتیاد زرگر (1385) پاسخ دادند. در مرحله­ ی دوم، از بین شرکت­ کنندگان 10درصد (45 نفر) افراد با نمرات زیاد و 10درصد (45 نفر) با نمرات کم در مقیاس تمایل به اعتیاد انتخاب شدند و دو آزمون استروپ و برج لندن را، که به ترتیب بازداری و برنامه­ ریزی شناختی را می­ سنجند، اجرا کردند. یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که دو گروه در بازداری شناختی تفاوت معنادار نداشتند ، ولی تفاوت معنادار آنها در آزمون برج لندن، نشان­ دهنده­ ی اختلاف قابل توجه آنها در برنامه­ ریزی شناختی بود ؛ به این صورت که عملکرد گروه با تمایل کم به اعتیاد در آزمون برج لندن بهتر بود. نتیجه­ گیری: شاید بتوان گفت که کارکردهای شناختی از جمله برنامه­ریزی از عوامل مهمی است که در کنترل و پیشگیری از اعتیاد در دوره­ی نوجوانی می­بایست در نظر گرفته شوند.
متن کامل [PDF 518 kb]   (778 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/24 | پذیرش: 1396/4/20 | انتشار: 1397/2/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb