دوره 20، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alaedini Z, Kalantari M, Kajbaf M B, Molavi H. Study of the effects of alpha/theta neurofeedback and heart rate variability biofeedback on emotional and cognitive creativity in elementary school children. Advances in Cognitive Sciences 2018; 20 (2) :1-13
URL: http://icssjournal.ir/article-1-729-fa.html
علاءالدینی زهره، کلانتری مهرداد، کجباف محمدباقر، مولوی حسین. بررسی تأثیر نوروفیدبک آلفا/تتا و بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب بر خلاقیت شناختی و هیجانی کودکان دبستانی. تازه های علوم شناختی. 1397; 20 (2) :1-13

URL: http://icssjournal.ir/article-1-729-fa.html


1- استادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهان
2- دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
3- استاد تمام و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3225 مشاهده)
مقدمه: برای افزایش خلاقیت صدها راه وجود دارد، اما روش­ های جدید باید مبتنی بر آموزش غیرمستقیم و متناسب با سرگرمی­ های به­ روز کودکان و نوجوانان باشد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نوروفیدبک آلفا/تتا و بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب (HRV) بر خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان دبستانی شهر اصفهان است. روش: نمونه­ ی پژوهش 90 کودک هفت تا 12 ساله (51 دختر و 39 پسر) بودند که هم داوطلب شرکت در جلسات بودند و هم ملاک­های ورود به پژوهش را داشتند. آزمودنی­ ها به صورت تصادفی در پنج گروه آزمایشی (بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب، نوروفیدبک آلفا در مکان­ های Pz, P3, P4, P4-P3) و گروه گواه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). برای اندازه ­گیری سازه­ های مورد نظر، فرم والد آزمون­های خلاقیت هیجانی آوریل (1999) و فرم تصویری خلاقیت شناختی تورنس (1962) در سه مرحله­ ی پیش­ آزمون، پس ­آزمون و پیگیری اجرا و آزمون هوش ریون و فرم والد سیاهه­ ی نشانه­ های مرضی کودکان نیز پاسخ داده شد. گروه­ های بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب و نوروفیدبک، آموزش را در 15 جلسه­ ی 45 دقیقه­ ای و سه بار در هفته به صورت انفرادی دریافت کردند. فرض پژوهش این بود که بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب  و نوروفیدبک آلفا/تتا می­تواند خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان دبستانی در مراحل پس­ آزمون و پیگیری را افزایش ­دهد. یافته­ ها: داده ­ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه­ های تکراری تحلیل شدند و نتایج نشان دادند که  آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در مکان­ های P3 و Pz و بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب توانسته­ اند در هر دو مرحله­ ی پس ­آزمون و پیگیری، خلاقیت شناختی و هیجانی را افزایش دهند (0/05و 0/01>P ). نوروفیدبک PZ بر خلاقیت شناختی و بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب بر خلاقیت هیجانی اثر بیشتری داشته­ اند. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، از این روش­ها می­توان برای افزایش خلاقیت شناختی و هیجانی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 554 kb]   (1023 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/17 | پذیرش: 1396/7/18 | انتشار: 1397/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb