دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1388 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 28-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Besharat M A, Karimi M, Ghorbani N, Rahiminejad A. Comparison of Alexithymia and Emotional Intelligence in Gifted and Non-gifted High School Students. Advances in Cognitive Sciences. 2010; 11 (4) :18-28
URL: http://icssjournal.ir/article-1-68-fa.html
بشارت محمدعلی، کریمی معصومه، قربانی نیما، رحیمی نژاد عباس. مقایسه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. تازه های علوم شناختی. 1388; 11 (4) :28-18

URL: http://icssjournal.ir/article-1-68-fa.html


1- دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد روا نشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (3057 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، مقایسه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی دانش آموزان دبیرستانی مدارس تیزهوشان و عادی بود.
روش: در این تحقیق ۱۷۵ دانش آموز دبیرستانی ( ۸۶ نفر از مدارس تیزهوشان و ۸۹ نفر از مدارس عادی) شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو و مقیاس هوش هیجانی را تکمیل کنند . برای تحلیل داده های پژوهش از شاخصها و روشهای آماری (شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار ، آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و ضرایب همبستگی پیرسون) استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که ناگویی هیجانی دانش آموزان مدارس تیزهوشان کمتر از دانش آموزان مدارس عادی است، اما تفاوت هوش هیجانی آنها معنادار نیست. رابطه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی منفی و معنادار بود. تیزهوشان به دلیل فهم و درک بیشتر و سریعتر موقعیتهای هیجانی، پردازش و سازماندهی بهتر این موقعیت ها و توانایی بیشتر در تبدیل هیجان ادراک شده به کلام، کمتر به ناگویی هیجانی دچار میشوند. بالا بودن هوش شناختی، ضامن هوش هیجانی زیاد نیست، زیرا هوش شناختی با هوش هیجانی تفاوت ماهوی دارد.
نتیجه گیری: ناگویی هیجانی نوعی نقص در پردازش و تنظیم هیجان هاست و به همین دلیل با هوش هیجانی رابطه منفی دارد.
متن کامل [PDF 327 kb]   (1756 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/6/1 | پذیرش: 1388/8/1 | انتشار: 1388/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb