"برای بررسی این سؤال که آیا بین دانش فراشناختی گروههای دارای توانایی متفاوت(دانش آموزان ناموفق در حل مسألههای کلامی و دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مساله آونگ)تفاوت وجود دارد از نتایج مطالعه کریمی و سالاری فر میتوان استفاده کرد. نتایج حاکی از آن است که«پرسشنامه»که به منظور سنجش دانش فراشناختی حل مسأله دانش آموزان ایرانی طراحی شده است،از شاخصهای روان شناختی مناسبی برخوردار است: ۱- پرسشنامه مصاحبهای دارای روایی صوری و محتوایی است. در ادامه،یافتههای فوق با توجه به نتایج تحقیقات مشابه بررسی میشود: الف)در مورد یافتههای مربوط به روایی همگرا،هیچ پژوهشی در دست نیست؛با وجود این این یافته،با توجه به چارچوب نظری و مفهوم سازیهای ارائه شده از سازه دانش فراشناختی و طبقات آن(به ویژه نظریه فلاول)،قابل تبیین است. ج)یافتههای تحقیقات مشابه در باره متفاوت بودن عملکرد گروههای توانایی،با یافتههای این پژوهش هماهنگ است: سونسن طی تحقیقی عملکرد حل مسأله دانشآموزانی را که با استفاده از پرسشنامه مصاحبهای دانش فراشناختی حل مسأله،به دو گروه فراشناخت بالا و پایین تقسیم شده بودند مقایسه کرد و نشان داد که گروه فراشناخت بالا،در مقایسه با گروه فراشناخت پایین،عملکرد بهتری در تکالیف حل مسأله داشت و از توانایی تولید فرضیه و آزمون راه حلهای جانشین برخوردار بود. سونسن در دو مطالعه نیز از روش فوق برای بررسی همسانی درونی پرسشنامه مصاحبهای دانش فراشناختی استفاده کرد و ضرایب زیر را به دست آورد: (a@۰/۸۷) و (r@۰/۹۵) با توجه به نتایج میتوان گفت پرسشنامه مصاحبهای دانش فراشناختی،روا و پایاست و ابزار مناسبی برای سنجش دانش فراشناختی حل مسأله به شمار میرود و در تحقیقات مربوط به این موضوع،قابل استفاده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/2/1 | پذیرش: 1380/5/1 | انتشار: 1380/7/1