دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1388 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 46-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nahravanian P, Zare H, Mahdavian A. Effect of Affective Content and Gender Type on Explicit and Implicit Memory. Advances in Cognitive Sciences. 2009; 11 (3) :37-46
URL: http://icssjournal.ir/article-1-62-fa.html
نهروانیان پروانه، زارع حسین، مهدویان علیرضا. تأثیر محتوای عاطفی بر حافظه آشکار و نا آشکار به تفکیک جنسیت. تازه های علوم شناختی. 1388; 11 (3) :46-37

URL: http://icssjournal.ir/article-1-62-fa.html


1- روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3- استادیار دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
چکیده:   (2777 مشاهده)
هدف: بررسی اثر جنسیت و محتوای عاطفی بر عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار.
روش: این پژوهش با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای در 90 دانشجوی فنی و مهندسی دوره کارشناسی دانشگاه علم و فرهنگ انجام شد. برای تکالیف حافظه نا آشکار، متونی با محتوای مثبت، منفی و خنثی به کار رفت. هنگامی که شرکت کنندگان متون را با صدای بلند و تا حد امکان با سرعت میخواندند (البته نه آنقدر سریع که چیزی نفهمند) مدت خواندن آنها اندازهگیری و در پایان آزمون حافظه ناآشکار، تکالیف آشکار، که شامل سؤالهای چند گزینهای (بازشناسی) و معطوف به متون بود، اجرا میشد.
یافته ها: در هر دو حافظه (آشکار و ناآشکار)، بهترین عملکرد در گروه مردان به تکلیف مثبت مربوط میشد، اما به طور کلی، زنان در حافظه آشکار بهتر از مردان عمل میکردند. یافته دیگر، سرعت خواندن متون بود که گروه زنان در متون خنثی از همه گروهها عملکرد بهتری داشتند.
نتیجه گیری: عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار در دو جنس، با توجه به تکلیف، با هم تفاوت داشت؛ بدین صورت که در هر دو حافظه، مردان در تکلیف مثبت و زنان در تکلیف منفی بهترین عملکرد را داشتند.
متن کامل [PDF 214 kb]   (1173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/7/1 | پذیرش: 1388/7/1 | انتشار: 1388/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb