دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1381 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 65-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikhi fini A A. Constructivism: an Introduction and Evaluation. Advances in Cognitive Sciences. 2002; 4 (3) :65-73
URL: http://icssjournal.ir/article-1-577-fa.html
شیخی فینی علی اکبر. تبیین و ارزیابی دیدگاه سازنده‌گرایی . تازه های علوم شناختی. 1381; 4 (3) :65-73

URL: http://icssjournal.ir/article-1-577-fa.html


دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
چکیده:   (1694 مشاهده)
هدف این مقاله معرفی و ارزیابی یکی از جدیدترین دیدگاه‌های یادگیری به نام سازنده‌گرایی (constructivism) است. اگر چه سازنده گرایی در سال‌های اخیر شهرت زیادی کسب کرده است، اما ایده این نظریه جدید نیست. جنبه‌هایی از این دیدگاه را می‌توان در کارهای ارسطو، افلاطون و سقراط یافت. فلاسفه جدیدتر مثل جان لاک‏، کانت و پستالوزی نیز نظریاتی ارائه نموده‌اند که در شکل‌گیری این دیدگاه مؤثر بوده است.  پیاژه نقش اساسی‌تری در پی‌ریزی مبانی این دیدگاه نقش اساسی‌تری داشته است،‌ تا این حد که به عنوان پدر سازنده‌گرایی شناخته شده و مبنایی را برای سازنده گرایی مدرن فراهم ساخته است. در عین حال برونر و ویگوتسکی نیز دارای نظریات قابل توجهی در این خصوص می‌باشند. از زمانی که ارنست فون گلاسرزفیلد‏‌، سازنده‌گرایی  افراطی را در یازدهمین کنفرانس بین المللی روان شناسی آموزش ریاضیات ارائه کرد، این  دیدگاه شهرت بین‌المللی یافت. در این مقاله تلاش شده است دیدگاه مذکور تبیین گردد و مورد ارزیابی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 238 kb]   (6439 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/2/12 | پذیرش: 1381/5/1 | انتشار: 1381/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb