Zare H, Sadipoor E, Ghanbariha N. A Comparison of Memory Recognition between Depressed and Normal Female Students in Tehran. Advances in Cognitive Sciences 2009; 11 (1) :16-22
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-525-fa.html
1- گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (2630 مشاهده)
هدف: حالات خلقی، بسیاری از متغیرهای شناختی از جمله توجه و حافظه را تحتتأثیر قرار میدهد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ نحوه بازشناسی حافظه در افراد افسرده و عادی (دانشآموزان تهرانی) است.
روش: در این پژوهش با استفاده از نمونهگ یری خوشهای چندمرحلهای، از میان 200 دانش آموز دختر دبیرستانی شهر تهران، 60 نفر انتخاب شدند. کلیۀ آزمودنی ها به سؤال های پرسشنامۀ افسردگی بک (1978) و مجموعه واژگان دارای بار عاطفی افسردگی و خنثی پاسخ دادند. حافظۀ بازشناسی از طریق بازشناسی واژگان مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: پس از جمع آوری داده ها، با استفاده از آزمون t، اطمینان در سطح 0/99 بررسی شد. نتایج نشان داد که سوگیری حافظه نسبت به واژگان دارای بار عاطفی، در افراد افسرده (در مقایسه با افراد عادی) معنادار است.
نتیجه گیری: افسردگی باعث سوگیری حافظۀ مبتلایان نسبت به واژگان و اطلاعات دارای بار عاطفی میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1387/9/1 | پذیرش: 1387/11/1 | انتشار: 1388/1/1