دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1388 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 22-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare H, Sadipoor E, Ghanbariha N. A Comparison of Memory Recognition between Depressed and Normal Female Students in Tehran. Advances in Cognitive Sciences. 2009; 11 (1) :16-22
URL: http://icssjournal.ir/article-1-525-fa.html
زارع حسین، سعدی پور اسماعیل، قنبری ها ناهید. مقایسۀ نحوۀ بازشناسی حافظه در دو گروه دانش‌آموزان دختر افسرده و عادی تهرانی . تازه های علوم شناختی. 1388; 11 (1) :22-16

URL: http://icssjournal.ir/article-1-525-fa.html


1- گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (2103 مشاهده)
هدف: حالات خلقی، بسیاری از متغیرهای شناختی از جمله توجه و حافظه را تحت­تأثیر قرار می­دهد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ نحوه بازشناسی حافظه در افراد افسرده و عادی (دانش­آموزان تهرانی) است.
روش: در این پژوهش با استفاده از نمونه­گ یری خوشه­‌ای چندمرحله‌­ای، از میان 200 دانش ­آموز دختر دبیرستانی شهر تهران، 60 نفر انتخاب شدند. کلیۀ آزمودنی­ ها به سؤال­ های پرسشنامۀ افسردگی بک (1978) و مجموعه واژگان دارای بار عاطفی افسردگی و خنثی پاسخ دادند. حافظۀ بازشناسی از طریق بازشناسی واژگان مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ­ها: پس از جمع ­آوری داده­ ها، با استفاده از آزمون t، اطمینان در سطح 0/99 بررسی شد. نتایج نشان داد که سوگیری حافظه نسبت به واژگان دارای بار عاطفی، در افراد افسرده (در مقایسه با افراد عادی) معنادار است.
نتیجه­ گیری: افسردگی باعث سوگیری حافظۀ مبتلایان نسبت به واژگان و اطلاعات دارای بار عاطفی می­شود. 
متن کامل [PDF 171 kb]   (825 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1387/9/1 | پذیرش: 1387/11/1 | انتشار: 1388/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb