Bigdeli I, badin M, Sabahi P. The Comparison of Cognitive Flexibility, Theory of Mind and Working Memory in Students With Symptoms of Obsessive-Compulsive Disorder and Normal Group. Advances in Cognitive Sciences 2017; 18 (4) :24-37
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-517-fa.html
بیگدلی ایمان اله، بادین ماریه، صباحی پرویز. مقایسه انعطاف پذیری شناختی، نظریه ذهن و حافظه کاری در دانشجویان دارای نشانه های وسواسی- جبری و گروه بهنجار. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (4) :24-37
URL: http://icssjournal.ir/article-1-517-fa.html
1- دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده: (6905 مشاهده)
مقدمه: مقایسه مؤلفه های شناختی و هیجانی افراد مبتال به اختالالت اضطرابی رویکرد جدیدی است که نتایج آن می تواند در روشهای درمانی مورد استفاده قرار بگیرد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه انعطاف پذیری شــناختی، نظریه ذهن و حافظه کاری در دو گروه دارای نشانگان وسواسی- جبری و دانشــجویان بهنجار انجام گرفت.
روش: در این پژوهش ۲۰۰ دانشجوی دختر به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه وسواسی- اجباری مادزلی را کامل کردند. در ادامه، آزمون های دسته بندی کارتهای ویسکانســین، نظریه ذهن و حافظه وکسلر برای شرکت کنندگان اجرا و داده ها با روش تحلیل واریانس تک متغیره (آنوا) و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا)، تحلیل شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشـان داد که در زمینه انعطاف پذیری شناختی بین گروه ها تفاوت معناداری وجود دارد، در زمینه نظریه ذهن بین گروه ها تفاوت معناداری وجود ندارد و در زمینه حافظه کاری بین گروه ها تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که افراد دارای نشانگان وسواسی-جبری، انعطاف پذیری شناختی و حافظه کاری ضعیف تری نسبت به دانشجویان بهنجار دارند و به نظر می رسد که رفتارهای تکراری این افراد به علت ناتوانی آن ها در یادآوری رفتارهای قبلی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/2/7 | پذیرش: 1395/6/18 | انتشار: 1395/10/1