Karimifar M, Dinparvar E, Javaheri Mohammadi M, Hoseinsabet F, Bejani H. Effectiveness of Emotional Memory Management Program on Cognitive Emotion Regulation Strategies. Advances in Cognitive Sciences 2017; 18 (4) :11-23
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-516-fa.html
کریمی فر مسعود، دین پرور احسان، جواهری محمدی مریم، حسین ثابت فریده، بجانی حسین. اثربخشی آموزش مدیریت حافظه هیجانی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (4) :11-23
URL: http://icssjournal.ir/article-1-516-fa.html
1- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی
چکیده: (4250 مشاهده)
مقدمه: بازیابی ارادی یا غیرارادی خاطرات ذخیره شده در حافظه هیجانی بر اعمال افراد تأثیر میگذارد. تنظیم و مدیریت هیجان ها و حافظه هیجانی نقشی اساسی در سالمت روانی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت حافظه هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان انجام شد.
روش: نمونه پژوهش شامل ۸۰ نفر از مردان ۳۰-۲۰ ساله که از خدمات کانون فرهنگی اجتماعی صادق الوعد استفاده میکردند، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، ۲۰۰۲) را تکمیل کردند. از این بین ۲۴ نفر که مالک های حضور در پژوهش شــامل استفاده از راهبردهای غیرانطباقی تنظیم هیجان را دارا بودند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشــی و گواه، هر کدام ۱۲ نفر قرار گرفتند. گروه آزمایشــی به مدت ۱۲ جلسه ۷۵ دقیقه ای تحت آموزش مدیریت حافظه هیجانی قرار گرفت و گروه گواه برنامهای دریافت نکرد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون به همراه پیگیری ۹۰ روزه بود. برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش مدیریت حافظه هیجانی تأثیر معناداری بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان جوانان داشته است (۰/۰۵>P) و این تأثیر در دوره پیگیری ۹۰ روزه ثابت بوده است.
نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، بهوسیله آموزش مدیریت حافظه هیجانی، میتوان راهبردهای انطباقی تنظیم هیجان را ارتقا داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/2/5 | پذیرش: 1395/6/7 | انتشار: 1395/10/1