Taymourtash A, Ghassemi F, Tehrani-doost M. Comparison of Sustained Attention and Response Inhibition between Adults with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Normal Controls During Cognitive Load Changes of Continuous Performance Task. Advances in Cognitive Sciences 2017; 18 (4) :1-10
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-508-fa.html
تیمورتاش آتنا، قاسمی فرناز، تهرانی دوست مهدی. مقایسه ی توجه ماندگار و مهار پاسخ در بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد بهنجار حین تغییر بار شناختی آزمون عملکرد پیوسته. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (4) :1-10
URL: http://icssjournal.ir/article-1-508-fa.html
1- دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.
2- دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.
3- گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده: (3255 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی کنترل مهاری و نگهداشت توجه به عنوان دو مؤلفه ی مهم کارکردهای اجرایی در عملکرد بزرگســالان مبتال به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد بهنجار است.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای و جامعه ی آماری شامل ۴۰۰ فرد بزرگسال داوطلب بود که به شیوه ی خوشهای تصادفی انتخاب و بامقیاس غربالگری کانرز بزرگسالان ارزیابی شدند. برای اجرای آزمون عملکرد پیوسته در دو گروه افراد دارای نشانه های اختلال و بهنجار، از ۵۰ نفر دعوت شد که از میان آن ها ۱۰ فرد مبتال به اختالل نقص توجه/ بیشفعالی و ۱۰ نفر (به صورت تصادفی) به عنوان گروه شاهد بر اساس نظر روانپزشک متخصص انتخاب و عملکرد آن ها از نظر میانگین زمان پاسخ، خطای حذف، خطای ارتکاب و نیز خطای استاندارد زمان پاسخ در فواصل مختلف وقوع تحریک مقایسه شد. داده ها با روش آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: دو گروه در شاخص های خطای حذف (۰/۰۱۱=P-value) خطای ارتکاب (۰/۰۴۷=P-value)و خطای استاندارد زمان پاسخ (۰/۰۰۱>P-value) تفاوت معنادار داشتند. علاوه بر این، اثر عامل درون گروهی میزان بار شناختی آزمون بر تمامی متغیرهای وابسته معنادار بود. همچنین اثر تعاملی عضویت گروهی و بار شناختی آزمون فقط در خطای استاندارد زمان واکنش مشاهده شد (۰/۰۰۱>P-value).
نتیجه گیری: عملکرد بزرگسالان مبتال به نقص توجه/ بیش فعالی در نگهداشت توجه و مهار پاسخ، به خصوص وقتی بار شناختی آزمون بالاست، ضعیفتر از افراد بهنجار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/2/7 | پذیرش: 1395/6/6 | انتشار: 1395/10/1