Darharaj M, Moradi A, Hasani J, Amiri H. Everyday Memory in Adolescents with Posttraumatic Stress Disorder before and after Treatment: Effectiveness of Cognitive Behavior Therapy. Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (3) :56-67
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-504-fa.html
درهرج محمد، مرادی علیرضا، حسنی جعفر، امیری حمید. حافظه ی روزمره ی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه؛ قبل و بعد از درمان شناختی- رفتاری. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (3) :56-67
URL: http://icssjournal.ir/article-1-504-fa.html
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی
2- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (4235 مشاهده)
هدف: مشکلات شناختی، به ویژه نقص حافظه، از نشانه های اصلی اختلال استرس پس از سانحه است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان شناختی- رفتاری بر عملکرد حافظه ی روزمره ی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه است.
روش: نمونه ی پژوهش ۱۲ نوجوان زلزله زده ی دارای تشخیص اختلال استرس پس از سانحه بود که بر اساس نمرات مقیاس تجدید نظر شده ی تاثیر حوادث و مصاحبه ی بالینی ساختار یافته انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جای داده شدند. اعضای گروه آزمایش در ۱۰ جلسه ی درمان شناختی- رفتاری شرکت کردند، در حالی که اعضای گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای سنجش حافظه ی روزمره از ویراست سوم آزمون حافظه ی رفتاری ریورمید استفاده شد که شرکت کنندگان در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری آن را انجام دادند و داده های حاصل از آن با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی- رفتاری منجر به بهبود معنادار شاخص حافظه ی کلی، کلامی و حافظه ی مربوط به آینده می شود، اما این درمان تاثیر معناداری بر سایر شاخص های اصلی حافظه ی روزمره ندارد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش شواهدی دال بر تاثیر مثبت درمان شناختی- رفتاری بر بازتوانی شناختی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه فراهم می آورد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/7 | پذیرش: 1396/3/7 | انتشار: 1396/7/7