دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1391 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 84-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Kouhbanani S, Alizadeh H, Hashemi J, Sarami Q. Executive Function Deficits in students with Mathematical Learning Disorder. Advances in Cognitive Sciences. 2012; 14 (3) :75-84
URL: http://icssjournal.ir/article-1-498-fa.html
سلطانی کوهبنانی سکینه، علیزاده حمید، هاشمی ژانت، صرامی غلامرضا. مقایسۀ کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال ریاضیات با دانش آموزان عادی. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (3) :84-75

URL: http://icssjournal.ir/article-1-498-fa.html


1- روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
چکیده:   (2110 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه، مقایسۀ کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضیات با دانش آموزان عادی است.
روش: ۱۰ دانش آموز دختر که بر اساس ملاک های انجمن روان شناسی آمریکا(۲۰۰۰)و آزمون تشخیصی استاندارد کی مت تشخیص اختلال ریاضیات گرفته بودند (محمد اسماعیل و هومن، ۱۳۸۱ )، با آزمون های برج لندن (نسخۀ رایانه ای؛ شالیس، ۱۹۸۲)، استروپ و عملکرد مداوم (تهرانی دوست، رادگودرزی، سپاسی و علاقه بندراد، ۱۳۸۲) با ۱۰ دانش آموز عادی مقایسه و سپس ارزیابی شدند.
یافته ها: عملکرد دانش آموزان دارای اختلال ریاضیات در سطوح دوم و سوم آزمون برج لندن تفاوت معناداری با دانش آموزان عادی داشت. در آزمون عملکرد مداوم، بیش ترین خطای ارتکاب و حذف ( که از نظر آماری معنادار بود) به دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضیات تعلق داشت. از نظر شاخص تمایز، یعنی اختلاف زمان نقاط و زمان رنگ ها، تفاوت دو گروه در آزمون استروپ معنادار بود و دانش آموزان دارای اختلال ریاضیات برای نام بردن رنگ ها به زمان بیش تری نیاز داشتند.
نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضیات در مقایسه با دانش آموزان عادی نقص دارد. از این یافته ها می توان در مداخلات عصب شناختی و آموزشی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 466 kb]   (810 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/3/1 | پذیرش: 1391/5/1 | انتشار: 1391/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb