دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1391 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 50-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

achak O, Zare H, sarmady M, farajollahi M. The Study of Context Effect in Recall and Recognition Tests on Everyday Students' Memory Performance. Advances in Cognitive Sciences. 2012; 14 (3) :41-50
URL: http://icssjournal.ir/article-1-493-fa.html
آچاک عثمان، زارع حسین، سرمدی محمدرضا، فرج اللهی مهران. تأثیر بافت مفهومی سئوال ها بر عملکرد حافظۀ روزمره در آزمون های بازشناسی و یادآوری. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (3) :50-41

URL: http://icssjournal.ir/article-1-493-fa.html


1- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (2754 مشاهده)
هدف: پژوهش تأثیر بافت مفهومی سئوال ها بر عملکرد حافظۀ روزمرۀ دانشجویان در آزمون های بازشناسی و یادآوری را بررسی کرده است.
روش: ۱۲۸ دانشجوی رشته های کارشناسی حقوق، رایانه، مشاوره و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب و به صورت تصادفی ساده به چهار گروه منتسب شدند. گروه ها از نظر آزمون حافظۀ بالینی وکسلر تفاوتی نداشتند. ابزار تحقیق متنی آموزشی دربارۀ فیزیک کوانتوم بود. با طراحی جدول دو بعدی آزمون و به تناسب گروه های چهارگانه، چهار نوع سوال)بازشناسی با بافت درونی، بازشناسی با بافت بیرونی، یادآوری با بافت درونی و یادآوری با بافت بیرونی از محتوای آموزشی استخراج و از طرح عاملی ۲×۲ (دو آزمون بازشناسی و یادآوری و دو بافت درونی و بیرونی) نیز استفاده شد.
یافته ها: تحلیل واریانس نمره های حافظه نشان داد که تعامل بافت سئوال و نوع آزمون بر عملکرد حافظه معنادار است، ولی هیچ یک از دو عامل نوع آزمون و نوع بافت به تنهایی اثر معناداری ندارند.
نتیجه گیری: در آزمون های یادآوری، سئوال های دارای بافت بیرونی و در آزمون های بازشناسی، سئوال های دارای بافت درونی نتایج بیش تری داشتند.
متن کامل [PDF 497 kb]   (817 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/3/1 | پذیرش: 1391/5/1 | انتشار: 1391/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb