دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1391 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahedi K, Bagheri M. Acquisition of Cognitive Metaphors by English-Persian Bilinguals. Advances in Cognitive Sciences. 2012; 14 (3) :1-14
URL: http://icssjournal.ir/article-1-490-fa.html
زاهدی کیوان، باقری محبوبه. فراگیری استعاره های شناختی در دوزبانه های انگلیسی – فارسی. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (3) :14-1

URL: http://icssjournal.ir/article-1-490-fa.html


1- دانشیار زبان شناسی و علوم شناختی زبان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد علوم شناختی- روان شناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
چکیده:   (2296 مشاهده)
هدف: استعاره شناختی بعنوان توانایی شناختی ویژه ای که درک مفاهیم سطح بالا را از طریق درک مفاهیم سطوح پایین تر ممکن می سازد، در زبان دوم افراد دوزبانه با توجه به همایی و انتخاب واژگانی طی مراحلی فراگرفته می شود.خاصیت سلسله مراتبی این فراگیری دلایل بسیاری از مشکلات دوزبانه ها را در فهم و تولید زبان دو متوجیه می نماید. هدف این پژوهش بررسی مراحل فراگیری استعاره شناختی در دوزبانه هاست.
روش: در طرح آزمایشی شبه تجربی و توصیفی - تحلیلی این  پژوهش ۲۴۸ دختر و پسر دوزبانه انگلیسی – فارسی و تک زبانه فارسی در سنین ۱۱ تا ۱۷ سال 
در شرایط آزمونی قرار گرفتند که با ابزار پژوهش آزمون خودساخته ای بر مبنای حوزه شناختی فراگیری بلوم می باشد که طی مراحل لازم طراحی و پیش آزمون شده و روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. بمنظور تحلیل داده های بدست آمده از میانگین، انحراف معیار، ضرایب همبستگی پرسش ها با نمره کل، ضریب آلفا، ضریب توافق داوران، همبستگی پیرسون بین مقادیر بازآزمایی، نمرات استاندارد تی و زد و تحلیل تمییز برای بررسی توان آزمون و تحلیل داده ها استفاده گردیده است.
یافته ها: یافته های پژوهش شامل پرسشنامه سنجش سطح فراگیری استعاره شناختی به 
زبان فارسی با اعتبار ۰/۸۲ و پایایی ۰/۹۶، ایجاد پایگاه داده های سطوح افراد دوزبانه در سنین نام برده و افزایش سطح فراگیری استعاره در دوزبانه ها با بالا رفتن سن آنها و نیز دشوارتر شدن سطوح بالاتر فراگیری استعاره در هر گروه سنی است.
نتیجه گیری: از آنجاکه این پرسشنامه محقق ساخته  بر مبنای سلسله مراتب شناختی فراگیری بلوم بوده است، دوزبانه های مورد بررسی در سطوح بالای فراگیری استعاره مانند توانایی تحلیل و ترکیب کردن دشواری زیادی داشته اند و در همه سنین مورد نظر اکتساب سطح دانش و درک را نشان داده اند.
متن کامل [PDF 839 kb]   (861 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/3/1 | پذیرش: 1391/5/1 | انتشار: 1391/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb