Foroudastan M, Oreyzi H. Aspect of Emotional Cognitive of Work With Clients and Coworkers (Event-Sampling Approach). Advances in Cognitive Sciences 2009; 10 (3) :53-62
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-473-fa.html
فرودستان مهرنوش، عمیدی حمیدرضا. مطالعه جنبه های شناختی- هیجانی کار در برخورد با مشتریان و همکاران (رویکرد نمونه برداری از وقایع). تازه های علوم شناختی. 1387; 10 (3) :53-62
URL: http://icssjournal.ir/article-1-473-fa.html
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (2586 مشاهده)
هدف: بررسی کار هیجانی و جنبه های شناختی– هیجانی آن در برخورد با مشتریان و همکاران. ملزومات کار هیجانی عبارت اند از: اصالت هیجانی، ناهماهنگی هیجانی و انحراف هیجانی (تخطی از قوانین با برون ریختن هیجاناتی که فرد احساس می کند). تمرکز مطالعه بر فرد هدف و تعاملات وی با مشتری یا همکار و جنبه های شناختی– هیجانی کار بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات رابطه ای است. شرکت کنندگان در این تحقیق ۱۴۲ نفر (۸۵ مرد و ۵۷ زن) بودند که به کار خدماتی و غیرخدماتی اشتغال داشتند. تعداد تعاملات مرتبط یک هزار و ۵۲۶ بود. برای گردآوری داده ها از روش نمونه برداری از وقایع استفاده شد که از روش ثبت تعامل های راچستر اقتباس گردیده است. برای سنجش عاطفه منفی از زیر مقیاس NA پاناس، و برای بهزیستی روان شناختی از پرسشنامه روان- تنی مور استفاده شد. داده ها با روش رگرسیون چند سطحی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان می دهند که احتمال ناهماهنگی هیجانی در تعامل با مشتریان و احتمال انحراف هیجانی در تعامل با همکاران بیشتر است. همچنین، این نتایج نشان دادند که کار هیجانی با بهزیستی روان شناختی رابطه منفی دارد.
نتیجه گیری: هم ناهماهنگی هیجانی (که بیشتر در تعامل با مشتری ایجاد می شود) و هم انحراف هیجانی (که بیشتر در تعامل با همکار روی می دهد) بر بهزیستی روان شناختی فرد تاثیر منفی داشته و آن را کاهش می دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1387/2/18 | پذیرش: 1387/5/1 | انتشار: 1387/7/1