دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1387 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 93-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S, Karami nouri R. A Comparison of Semantic and Episodic Memory in Deaf and Hearing Students. Advances in Cognitive Sciences. 2009; 10 (4) :83-93
URL: http://icssjournal.ir/article-1-470-fa.html
موسوی شکوفه، کرمی نوری رضا. مقایسه انواع حافظه رویدادی و معنایی در دانش آموزان شنوا و ناشنوا. تازه های علوم شناختی. 1387; 10 (4) :93-83

URL: http://icssjournal.ir/article-1-470-fa.html


1- دانشگاه پیام نور، ساری، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (2720 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه انواع حافظه رویدادی و معنایی در دانش آموزان شنوا و ناشنوا انجام شده است.
روش: در این مطالعه در چارچوب طرحی پس رویدادی آزمایشی ۷۲ نفر دانش آموز شنوا و ناشنوای دختر و پسر پایه اول و دوم دبیرستان (از هر گروه ۳۶ نفر) به طور تصادفی در پژوهش شرکت داده شدند. روش نمونه گیری تصادفی و ابزار پژوهش بررسی حافظه رویدادی شامل تکالیف رمزگردانی کلامی، عملی و تصویر سازی، تکالیف یادآوری آزاد و یادآوری با کمک نشانه بود. نتایج در انواع نمره گذاری جملات کامل، اسامی و افعال به طور جداگانه، و نمره گذاری به روش سخت گیرانه و آسان گیرانه به دست آمد. در بررسی حافظه معنایی از آزمون سیالی کلمات (حروف الفبایی و مقوله های معنایی) استفاده گردید.
یافته ها: بر اساس نتایج این پژوهش، افراد ناشنوا و شنوا در آزمون های یادآوری آزاد، یادآوری با کمک نشانه اسم و مقوله های معنایی عملکرد مشابه داشتند. ولی در آزمون یادآوری با کمک نشانه فعل 
(p=۰/۰۱۷۱) و آزمون حروف الفبایی (p=۰/۰۰۱) تفاوت دو گروه معنادار بود و افراد ناشنوا در این آزمون ها نقص حافظه نشان دادند. همچنین نتایج حاکی از آن است که در اکثر موارد مربوط به حافظه رویدادی، دختران از پسران حافظه بهتری داشتند (یادآوری با کمک نشانه اسم (p=۰/۰۳۳۲) و یادآوری آزاد (p=۰/۰۰۱) ولی در حافظه معنایی تفاوت دو جنس معنادار نبود.
نتیجه گیری: بر اساس این یافته ها مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این بود که مشکل افراد ناشنوا عمدتا در مرحله یادآوری است و چنانچه به آنها حمایت محیطی (نشانه) داده شود، عملکردی بهتر از افراد عادی خواهند داشت.
متن کامل [PDF 202 kb]   (1149 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1387/5/12 | پذیرش: 1387/8/1 | انتشار: 1387/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb