Hasanati F, Jalalipur M, Latifi M, Gudarz M, Saleh M, Dabiri S. Study of Phonological Awareness Skills among Farsi Monolingual and Farsi-Arabic Bilingual Students in the Second Grade in Ahvaz. Advances in Cognitive Sciences 2012; 14 (1) :67-74
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-461-fa.html
حسناتی فاطمه، جلالی پور مریم، لطیفی محمود، گودرز مجید، صالح مجید، دبیری سپیده. بررسی مهارت های آگاهی واجی دانش آموزان تک زبانه فارسی زبان و دو زبانه فارسی عرب زبان پایه دوم دبستان شهر اهواز. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (1) :67-74
URL: http://icssjournal.ir/article-1-461-fa.html
1- مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی-اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، گروه آسیب شناسی گفتار و زبان، اهواز، ایران.
2- عضو هیأت علمی گروه آموزشی گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
3- کارشناس آمار حیاتی، عضو هیأت علمی گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
4- کارشناس گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
چکیده: (2878 مشاهده)
هدف: دو زبانگی به خودی خود پدیده ای مثبت است که می تواند موجب پرورش و افزایش توانایی های بالقوه کودک شود. دو زبانگی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در یادگیری خواندن و نوشتن شود. شواهد دال بر این است که ارتباطی موثر و اساسی بین آگاهی واج شناسی و سواد وجود دارد. بنابراین در این مطالعه این سوال اساسی مطرح می شود که آیا رشد آگاهی واجشناختی دانش آموزان دو زبانه و تک زبانه یکسان است یا خیر؟
روش: جامعه مورد مطالعه در این پژوهش ۵۰ دانش آموز دو زبانه پایه دوم دبستان (۲۵ دختر و ۲۵ پسر) و ۵۰ دانش آموز تک زبانه پایه دوم دبستان (۲۵ دختر و ۲۵ پسر) می باشد که به صورت تصادفی چند مرحله ای از مدارس شهر اهواز انتخاب شدند. نمونه گیری به صورت مقطعی در سه ماهه اول سال تحصیلی ۹۰-۸۹ انجام شد. جهت انجام این مطالعه، از بخش آگاهی واجی آزمون آگاهی واج شناختی سلیمانی - دستجردی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS با روش Mann-Whitney U انجام شد.
یافته ها: مقایسه مهارت های آگاهی واجی نشان می دهد که میانگین نمره دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه پایه دوم دبستان در مهارت تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان، تقطیع واجی، نامیدن و حذف واج آغازین، حذف واج میانی، نامیدن و حذف واج پایانی و کل تکالیف بررسی شده تفاوت معناداری دارد (P<۰/۰۵)
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که مهارت آگاهی واج شناختی در دانش آموزان تک زبانه بالاتر از دانش آموزان دو زبانه شهر اهواز می باشد. این نتایج جهت آگاهی و توجه هر چه بیشتر مسوولین امر آموزش و پرورش نسبت به مساله دو زبانگی مفید می باشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1390/9/1 | پذیرش: 1390/11/1 | انتشار: 1391/1/1