hojabrnia R, Nezakat-Alhosseini M, Esfarjani F, Movahedi A. Effects of Aerobic Training on Female Students' Memory Quotient According to Time of Test. Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (1) :58-67
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-428-fa.html
هژبرنیا راضیه، نزاکت الحسینی مریم، اسفرجانی فهیمه، موحدی احمدرضا. بررسی اثر یک دوره تمرینات ایروبیک بر بهره ی حافظه ی دانشجویان دختر
(بر اساس زمان آزمون)
. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (1) :58-67
URL: http://icssjournal.ir/article-1-428-fa.html
1- دانشکده علوم وزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (2744 مشاهده)
هدف: بسیاری از مطالعات، تأثیرات مفید تمرینات هوازی را بر کارکردهای شناختی (و حافظه به عنوان مهمترین کارکرد شناختی) نشان میدهند و تحقیقات زیادی به اثر زمان روز بر کارکردهای شناختی از جمله حافظه پرداخته اند. هدف تحقیق حاضر، بررسی اثر یک دوره تمرینات ایروبیک بر بهره ی حافظه بر اساس زمان آزمون است.
روش: در این پژوهش، ۳۶ دانشجوی دختر دانشگاه اصفهان با میانگین سنی ۲/۵۸±۲۴/۱۱ به روش دردسترس انتخاب شدند. برای بررسی بهرهی حافظه از آزمون حافظه ی بالینی وکسلر بزرگسالان استفاده شد. آزمون حافظه ی وکسلر پیش و پس از تمرینات هوازی ایروبیک در دو زمان هشت صبح و چهار بعد از ظهر گرفته و داده ها با آزمون تحلیل واریانس با اندازه های تکراری تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان دادند که میانگین امتیاز بهره ی حافظه در پیش آزمون عصر بهتر از پیش آزمون صبح بوده و میانگین امتیاز بهره ی حافظه ی افراد بعد از تمرینات ایروبیک در زمان آزمون صبح به طور معناداری نسبت به قبل از تمرینات ایروبیک افزایش داشته است، در حالی که انجام تمرینات ایروبیک بر میانگین نمرات بهره ی حافظه افراد در زمان آزمون عصر تأثیر معناداری نداشت.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که اجرای تمرینات ایروبیک به بهبود بهره ی حافظه در آزمون صبح منجر شده است، بنابراین به نظر میرسد در بررسی عملکرد بهینه ی کارکردهای شناختی توجه به عامل زمان روز مهم باشد.
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/11/16 | پذیرش: 1394/6/10 | انتشار: 1395/3/1