هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان دچار ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و کودکان عادی پیش دبستانی شهر اصفهان است. به منظور انجام این پژوهش، ۲۰ کودک ۶-۴ سال با ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و ۲۰ کودک ۶-۴ سال عادی (بدون ناتوانی یادگیری) از میان جامعه کودکان پیش از دبستان شهر اصفهان، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و عملکرد آنها در آزمون کارکردهای اجرایی و توجه مقایسه شد.
روش: روش این پژوهش علی– مقایسه ای بود. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: آزمون عصب روان شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان وکسلر، پرسشنامه کانرز والدین و فهرست وارسی نشانه های ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی کودکان پیش از دبستان.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت کارکردهای اجرایی و توجه کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و کودکان عادی (بدون ناتوانی یادگیری) معنادار است.
نتیجه گیری: کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی پیش از دبستان در کارکردهای اجرایی و توجه دارای نواقص جدی هستند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |