Soleimani Z, arami A, Mahmoudi Bakhtiari B, Jalaei S. Relationship of Phonological Awareness and Dictation Score in Second Grade Primary School Children. Advances in Cognitive Sciences 2008; 10 (1) :21-28
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-413-fa.html
سلیمانی زهرا، آرامی امیر، محمودی بختیاری بهروز، جلایی شهره. ارتباط آگاهی واج شناختی و نمره دیکته دانش آموزان فارسی زبان دوم ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1387; 10 (1) :21-28
URL: http://icssjournal.ir/article-1-413-fa.html
1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه زبانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده: (2528 مشاهده)
هدف: آگاهی واج شناختی بخشی از دانش زبانی است و ارتباط مستقیم و معناداری با مهارت سوادآموزی و خواندن و نوشتن دارد. آگاهی واج شناختی شامل سه مولفه آگاهی هجایی، آگاهی از واحدهای درون هجایی (تجانس و قافیه) و آگاهی واجی می شود. نتایج پژوهش روی زبان های گوناگون نشان می دهد که بین آگاهی واج شناختی و دیکته ارتباط وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی این ارتباط در زبان فارسی است.
روش: پژوهش حاضر روی ۲۱۹ دانش آموز دختر و پسر دوم ابتدایی چهار منطقه شهر کرج انجام شد که به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند. ابتدا از آزمودنی ها به صورت انفرادی آزمون آگاهی واج شناختی به عمل آمد. در مرحله بعد در هر کلاس به صورت گروهی آزمون دیکته گرفته شد. این مطالعه به شیوه مقطعی انجام شده است.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که نمره کل دیکته با نمره کل آزمون آگاهی واج شناختی ارتباط معنا دار دارد. در میان مولفه های تشکیل دهنده آزمون آگاهی واج شناختی، آگاهی هجایی کمترین و آگاهی واجی بیشترین ارتباط را با نمره دیکته داشت.
نتیجه گیری: این پژوهش نشان می دهد که در کودکان فارسی زبان نیز همانند سایر کودکان بین آگاهی واج شناختی و مهارت دیکته ارتباط وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1386/8/1 | پذیرش: 1386/10/28 | انتشار: 1387/1/1