Farahani H A, Malekpour M, Amiri S, Molavi H, Kalantari M. Development and Validation of Dyscalculia Diagnostic Test for Third Grade Primary Schoolchildren. Advances in Cognitive Sciences 2008; 10 (1) :1-10
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-406-fa.html
فراهانی حجت الله، ملک پور مختار، امیری شعله، مولوی حسین، کلانتری مهرداد. ساخت و رواسازی آزمون تشخیصی حسابنارسایی برای کودکان پایه سوم دبستان
. تازه های علوم شناختی. 1387; 10 (1) :1-10
URL: http://icssjournal.ir/article-1-406-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (2606 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش ساخت و رواسازی آزمون تشخیصی حساب نارسایی پایه سوم دبستان شهر اصفهان بود.
روش: در این پژوهش پیمایشی، کتاب ریاضی پایه سوم دبستان تحلیل محتوا شد. ضریب کریپندورف مبنی بر توافق تحلیل محتوا ۰/۹۱ بهدست آمد. پس از آن بر اساس مقولههای استخراجشده و اهداف رفتاری هر مقوله و با توجه به نظریه شناختی بلوم و حجم هر مقوله در کتاب ریاضی پایه سوم تعداد زیادی سؤال طرح و بهطور مقدماتی اجرا گردید. سپس فرم نهایی روی یک نمونه ۳۰۰ نفری از دانشآموزان پایه سوم دبستان (۱۵۵ پسر و ۱۴۵ دختر) که در سال تحصیلی ۸۶-۱۳۸۵ به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای از نواحی پنجگانه آموزشی شهر اصفهان انتخاب شده بودند، اجرا و پارامترهای سؤال آزمون بر اساس نظریه کلاسیک آزمون (CTT) و نظریه سؤال – پاسخ (IRT) محاسبه گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که این آزمون دارای روایی مطلوب و نیز پایایی مناسب (۰/۹۳=a، ضریب بازآزمایی = ۰/۸۷) است و حساسیت و ویژگی (دقت) آن به ترتیب ۰/۹۸ و ۰/۹۶ بهدست آمد. پارامتر تشخیصی a(g) و دشواری b(g) بر اساس نظریه سؤال – پاسخ نیز نشان داد که همه سؤالها دارای توان تشخیص مناسب (بالای ۰/۵) و دشواری مطلوباند و با مدل دو پارامتری برازش کامل دارند (p>۰/۰۵). منحنی تابع آگاهی آزمون نیز نشان داد که مناسبترین کاربرد آن در سطوح توانایی ریاضی ۰/۶-=R تا ۰/۶+=R است.
نتیجهگیری: این آزمون دارای ویژگیهای روانسنجی مناسب برای تشخیص کودکان حسابنارسای پایه سوم میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1386/7/19 | پذیرش: 1386/10/2 | انتشار: 1387/1/1