دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1390 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 19-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talkhabi M, Zibakalam mofrad F. A Critique of Philosophical Assumptions of Bereiter’s Cognitive Approach Based on Hirst’s Theory. Advances in Cognitive Sciences. 2011; 13 (3) :19-32
URL: http://icssjournal.ir/article-1-360-fa.html
تلخابی محمود، زیباکلام مفرد فاطمه. نقادی مفروضات فلسفی دیدگاه شناختی کارل برایتر بر اساس نظریۀ پل هرست. تازه های علوم شناختی. 1390; 13 (3) :19-32

URL: http://icssjournal.ir/article-1-360-fa.html


1- عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
2- دانشیار دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (2130 مشاهده)
هدف: در این مقاله مفروضات فلسفی دیدگاه کارل برایتر در پرتو دیدگاه هرست نقادی شد.
روش: در این پژوهش از روش نقد توسعی استفاده شده است. این روش مفروضات فلسفی نظریۀ برایتر را تصریح کرده و برای نقد آن از دیدگاه هرست بهره می جوید.
یافته ها: نتایج نشان می دهند که کوشش برایتر برای فهم ذهن به کارکردگرایی و عم لگرایی منجر شده است. او دوانگاری دانش (چیستی و چگونگی) را فرو ریخته و از انواع متعدد دانش سخن گفته است. در واقع برایتر در صدد رها ساختن ذهن از دانش است. به نظر او جستوجوی دانش ویژگی ذاتی ذهن نیست، بنابراین برای دانش وری باید برانگیخته شود. بدی نترتیب، اگرچه برایتر رابطۀ میان ذهن و دانش را توسعه داده و از توانایی ذهن برای ساختن دانش سخن گفته اما به نظر می رسد تأثیر دانش سازمان یافته و موجّه را در شکل گیری ذهن (به نعبیر هرست ذهن- مندی) کم اهمیت ساخته است.
نتیجه گیری: باو روی آوری به فرهنگ خلق دانش را ضروری تلقی کرده و از رضایت مندی افراد از زندگی غفلت نموده است. برایتر امید دارد که دانش رویه ای اصولی راه حلی برای غلبه بر موانع حضور نظریه در عرصۀ عمل ارائه دهد، در حالی که به نظر می رسد برای پرشدن شکاف میان نظریه و عمل، توجه به عرصۀ عمل و دستیابی به نوعی دانش عملی لازم باشد.
متن کامل [PDF 420 kb]   (1045 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/3/1 | پذیرش: 1390/5/1 | انتشار: 1390/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb