Mohammadzadeh J, Oreyzi H, Moulavi H. The Prediction of Teachers' Ratings of Students' Function Using Meeker's Cognitive Abilities Test in Fourth and Fifth Grade Elementary Schoolchildren. Advances in Cognitive Sciences 2007; 9 (1) :48-54
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-339-fa.html
محمدزاده جهانشاه، عریضی حمیدرضا، مولوی حسین. پیش بینی ارزیابی معلم از عملکرد دانش آموز با استفاده از آزمون توانایی های شناختی میکر در دانش آموزان کلاس های چهارم و پنجم ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1386; 9 (1) :48-54
URL: http://icssjournal.ir/article-1-339-fa.html
1- دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
2- دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (2854 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی ارزیابی معلم از عملکرد دانشآموز در دروس تاریخ، اجتماعی، دیکته و انشاء با استفاده از آزمون تواناییهای شناختی میکر بود.
روش: ۶۰ نفر از دانشآموزان دختر و پسر کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. آزمون تواناییهای شناختی میکر روی کلیه نمونهها انجام شد و بهعلاوه عملکرد دانشآموزان در دروس مربوطه در یک مقیاس لیکرتی از یک تا پنج به وسیله معلم ارزیابی شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. متغیرهای پیشبین در پژوهش حاضر، زیرمقیاسهای ۲۶ گانه آزمون میکر و متغیر ملاک ارزیابی معلم بود.
یافتهها: تحلیل رگرسیون نشان داد که بهترین متغیرهای پیشبین ارزیابی معلم از دانشآموز در درسهای تاریخ و اجتماعی بهترتیب زیرمقیاسهای CMU)) (شناخت واحدهای معنایی) (<۰/۰۰۱p)، CSS (شناخت نظامهای نمادی) (<۰/۰۱p) و NSS (تولید همگرای نظامهای نمادی) (<۰/۰۵p) و بهترین متغیرهای پیشبین ارزیابی معلم از دانشآموز در دیکته و انشاء به ترتیب زیرمقیاسهای NST)) (تولید همگرای تبدیلات نمادی) (<۰/۰۰۱p)، NSS (<۰/۰۱p)، CMU (<۰/۰۵p)، CSS (<۰/۰۵p) و DFU (تولید واگرای واحدهای تصویری) (<۰/۰۵p) بود.
نتیجهگیری: با استفاده از زیرمقیاسهای آزمون میکر میتوان توانمندیهای دانشآموزان را شناسایی نمود و چنانچه در این زمینهها نواقصی وجود داشته باشد با مداخله بهموقع و آموزش نسبت به رفع آنها اقدام کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1385/7/29 | پذیرش: 1385/10/1 | انتشار: 1386/1/1