دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 54-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh J, Oreyzi H, Moulavi H. The Prediction of Teachers' Ratings of Students' Function Using Meeker's Cognitive Abilities Test in Fourth and Fifth Grade Elementary Schoolchildren. Advances in Cognitive Sciences. 2007; 9 (1) :48-54
URL: http://icssjournal.ir/article-1-339-fa.html
محمدزاده جهانشاه، عریضی حمیدرضا، مولوی حسین. پیش بینی ارزیابی معلم از عملکرد دانش آموز با استفاده از آزمون توانایی های شناختی میکر در دانش آموزان کلاس های چهارم و پنجم ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1386; 9 (1) :54-48

URL: http://icssjournal.ir/article-1-339-fa.html


1- دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
2- دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (2161 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی ارزیابی معلم از  عملکرد دانش‌آموز در دروس تاریخ، اجتماعی، دیکته و انشاء با استفاده از آزمون توانایی‌های شناختی میکر بود.
روش: ۶۰ نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر کلاس‌های چهارم و پنجم ابتدایی به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. آزمون توانایی‌های شناختی میکر روی کلیه نمونه‌ها انجام شد و به‌علاوه عملکرد دانش‌آموزان در دروس مربوطه در یک مقیاس لیکرتی از یک تا پنج به وسیله معلم ارزیابی شد. برای تحلیل داده‌ها از روش آماری رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. متغیرهای پیش‌بین در پژوهش حاضر، زیرمقیاس‌های ۲۶ گانه آزمون میکر و متغیر ملاک ارزیابی معلم بود.
یافته‌ها: تحلیل رگرسیون نشان داد که بهترین متغیرهای پیش‌بین ارزیابی معلم از دانش‌آموز در درس‌های تاریخ و اجتماعی به‌ترتیب زیرمقیا‌س‌های CMU)) (شناخت واحدهای معنایی) (<۰/۰۰۱
pCSS (شناخت‌ نظام‌های نمادی) (<۰/۰۱p) و NSS (تولید همگرای نظام‌های نمادی) (<۰/۰۵p) و بهترین متغیرهای پیش‌بین ارزیابی معلم از دانش‌آموز در دیکته و انشاء به ترتیب زیرمقیاس‌های  NST)) (تولید همگرای تبدیلات نمادی) (<۰/۰۰۱pNSS (<۰/۰۱pCMU  (<۰/۰۵pCSS (<۰/۰۵p) و DFU (تولید واگرای واحدهای تصویری) (<۰/۰۵p) بود.
نتیجه‌گیری: با استفاده از زیرمقیاس‌های آزمون میکر می‌توان توانمندی‌های دانش‌آموزان را شناسایی نمود و چنانچه در این زمینه‌ها نواقصی وجود داشته باشد با مداخله به‌موقع و آموزش نسبت به رفع آنها اقدام کرد.
متن کامل [PDF 152 kb]   (423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/7/29 | پذیرش: 1385/10/1 | انتشار: 1386/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb