پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایران.
چکیده: (2794 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر شیوه تربیتی والدین و راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی انجام شد.
روش: ۲۶۱ دانشآموز دختر کلاس سوم راهنمایی مدارس دولتی به روش خوشهای چند مرحلهای از نواحی ۳، ۷ و ۱۹ آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامههای شیوه تربیتی و راهبردهای خودتنظیمی و همچنین کارنامه تحصیلی جمعآوری شد. معدل پایانی دانشآموزان در کلاس سوم راهنمایی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی، در نظر گرفته شد. دادههای پژوهش با استفاده از فراوانی، درصد، مجذور خی، تحلیل واریانس یک راهه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: بین روشهای تربیتی والدین و راهبردهای خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود داشت. قویترین عامل پیشبینیکننده پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، شیوه تربیتی قاطعانه بود و راهبردهای خودتنظیمی از این نظر در مرحله بعد از شیوه تربیتی قاطعانه قرار داشت.
نتیجهگیری: شیوه تربیتی والدین و راهبردهای خودتنظیمی دانشآموزان در پیشرفت تحصیلی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1385/8/28 | پذیرش: 1385/11/1 | انتشار: 1386/1/1