دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 32-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadoughi Z, Vafaei M, Rasoulzadeh Tabatabaei K. The Association of Sensory-Processing Sensitivity With Parenting Styles and Indices of Psychopathology. Advances in Cognitive Sciences. 2007; 9 (1) :23-32
URL: http://icssjournal.ir/article-1-334-fa.html
صدوقی زهره، وفایی مریم، رسول زاده طباطبایی کاظم. ارتباط حساسیت پردازش حسی با شیوه های فرزند پروری و شاخص های آسیب شناسی روان شناختی. تازه های علوم شناختی. 1386; 9 (1) :32-23

URL: http://icssjournal.ir/article-1-334-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (2273 مشاهده)
هدف: حساسیت پردازش حسی سازه‌ای است که تمایل به پردازش دقیق و عمیق اطلاعات هیجانی را در برمی‌گیرد.  برخی تحقیقات نشان داده‌اند که افراد دارای حساسیت پردازش حسی بالا در صورتی که شیوه‌های فرزندپروری والدینشان نامناسب باشد، مستعد عواطف منفی هستند. پژوهش حاضر به بررسی ارتباط حساسیت پردازش حسی و شیوه‌های فرزند پروری با اضطراب و افسردگی پرداخت.
روش: ۳۷۲ دانشجوی پسر مقطع کارشناسی انتخاب شدند و پرسشنامه‌های شخص با حساسیت پردازش حسی بالا (آرون و آرون)، شیوه‌های فرزندپروری (پارکر و همکاران)، افسردگی (بک و استیر) و اضطراب خصیصه‌- حالت (اسپیلبرگر) را تکمیل کردند. اطلاعات به‌دست آمده با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: حساسیت پردازش حسی با اضطراب و افسردگی و شیوه‌های فرزندپروری رابطه معنی‌دار داشت (<۰/۰۱
 p). ارتباط حساسیت پردازش حسی با اضطراب قوی‌تر از ارتباط با افسردگی بود و حساسیت پردازش حسی، افسردگی را بعد از کنترل اضطراب پیش‌بینی نکرد. اثرات تعاملی نیز معنی‌دار بود (۰/۰۵p<) که این مسأله بیانگر نقش حساسیت پردازش حسی در پیش‌بینی شاخص‌های آسیب‌شناسی روان‌شناختی در ارتباط با شیوه‌های فرزندپروری است.
نتیجه‌گیری: در مجموع با استناد به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که حساسیت پردازش حسی در تعامل با شیوه‌های فرزندپروری نامناسب می‌تواند فرد را مستعد آسیب‌شناسی روان‌شناختی سازد.
متن کامل [PDF 196 kb]   (501 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/8/27 | پذیرش: 1385/11/2 | انتشار: 1386/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb