دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 77-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadras P, Karimi-Doostan G, Ameri H. The Impact of Concreteness on Semantic Comprehension. Advances in Cognitive Sciences. 2015; 17 (1) :70-77
URL: http://icssjournal.ir/article-1-327-fa.html
دادرس پری‌ناز، کریمی دوستان غلامحسین، عامری حیات. اثر عینیّت بر درک معنایی. تازه های علوم شناختی. 1394; 17 (1) :77-70

URL: http://icssjournal.ir/article-1-327-fa.html


1- کارشناس ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
2- استاد زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
3- دانشیار زبان‌شناسی، مرکز مطالعات ادبیات و زبان فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (2268 مشاهده)
هدف: بررسی دوبارۀ تأثیرات عینیّت با استفاده از درک معنایی تک‌واژه‌ای. در همین راستا، تفاوت درک اسامی در دو حیطۀ مفاهیم عینی و انتزاعی با استفاده از آزمون‌های درک واژه بررسی شد.
روش: ۵۸ دانش‌آموز دختر راست‌دست تک‌زبانه (شش ساله) به‌طور تصادفی انتخاب و در دو آزمون درک زبانی موازی (جفت‌ کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمه) شرکت داده شدند. شرکت‌کنندگان برای۲۴ کلمۀ هدف (۱۲ کلمۀ عینی، ۱۲ کلمۀ انتزاعی) می­بایست از میان سه گزینه یک گزینه را انتخاب می­کردند.
یافته‌ها: با توجه به نتایج، عملکرد شرکت‌کنندگان در اسامی عینی بهتر از اسامی انتزاعی بود و در آزمون‌های جفت‌ کردن تصویر- کلمه نمرۀ بیشتری گرفتند؛ به طوری که همبستگی پیرسون بین آزمون جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمۀ عینی
( ۰/۰۱>P,r=۰/۴۴۴) به جهت آماری معنادار و بین آزمون جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمۀ انتزاعی ( r=۰/۱۳۴, P<۰/۰۱) معنادار نبود؛ با این توضیح که در آمار توصیفی، نتایج آزمون تصویری با اختلاف میانگین۲/۰۴ بیشتر از آزمون‌های تعریفی بود.
نتیجه‌گیری: تأثیرات عینیّت در این پژوهش تأیید شد و موافق با دیدگاه رشد شناختی، هرچند تصویر به درک بهتر اسامی کمک می‌کند، ولی درک کلمات انتزاعی از درک اسامی عینی دشوارتر است.
متن کامل [PDF 519 kb]   (927 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/13 | پذیرش: 1393/11/10 | انتشار: 1394/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb