 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Aboutalebi M,  Mazaheri M A,  Tahmassian K. Training Iranian Mothers High-elaborative, Emotion-rich Conversational Style.  Advances in Cognitive Sciences 2011; 13 (1) :35-50
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-316-fa.html   
                    
                    ابوطالبی مائده،  مظاهری محمد علی،  طهماسیان کارینه. آموزش سبک محاورهی بسط یافته و محتوای غنی هیجانی به مادران و اثر آن بر افزایش حافظه شرح حال و آگاهی هیجانی کودکان پیش دبستانی.  تازه های علوم شناختی. 1390; 13 (1) :35-50
URL: http://icssjournal.ir/article-1-316-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- روانشناسی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. 
 2- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. 
 3- استادیار پژوهشکدۀ خانواده دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (3125 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: در این پژوهش سبک محاوره ی بسط یافته و محتوای غنی هیجانی به مادران آموزش داده شد، و اثر بخشی آن بر روی حافظه شرح حال و آگاهی هیجانی کودکان پیش دبستانی بررسی شد.
روش: طرح پژوهش حاضر طرح شبه آزمایشی بود. نمونه مورد پژوهش شامل ۳۴ زوج مادر و کودک ) ۱۳ دختر، ۲۱ پسر( بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. کودکان ابتدا بر اساس نمرات زبان، سپس بر اساس جنسیت، سن، و تحصیلات مادران همتا شدند. آنها بر اساس تصادف به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم گردیدند. برای آموزش از مادران گروه آزمایشی خواسته شد که حین محاوره با کودکانشان از پنج شیوه: استفاده از افعال پرسشی، ربط دادن واقعه زمان حال به تجربیات قبلی یا دانسته های کودک، دنبال کردن آنچه که کودک می گوید و انجام می دهد، تشویق و تحسین رفتار و گفتار کودک، و گفتگو در مورد هیجان ها و علت هایشان، استفاده نمایند.
یافته ها: داده ها با استفاده از طرح اندازه گیری مکرر و همبستگی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مادران و کودکان گروه آموزشی نسبت به گروه کنترل در پس تست به میزان بیشتری از عناصر سبک بسط دهنده استفاده می ک ردند. مادران و کودکان گروه آموزشی نسبت به گروه کنترل در پس تست و پیگیری به میزان بیشتری در مورد هیجان ها و علت هایشان صحبت میکردند. میزان یادآوری و دانش هیجانی کودکان دو گروه در پس تست و پیگیری تفاوت معناداری نداشت.
نتیجه گیری: اثرگذاری این آموزش راهی نوین برای ارتقاء مهارت های کودکان از طریق آموزش به مادران برای پژوهشگران و متخصصان بالینی باز کرده است.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1389/9/1 | پذیرش: 1389/11/1 | انتشار: 1390/1/1