دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1390 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei A. Relationship between Epistemological Beliefs and Conceptions of Learning in Students with Surface- and Deep-Learning Approaches. Advances in Cognitive Sciences. 2011; 13 (1) :1-14
URL: http://icssjournal.ir/article-1-311-fa.html
رضایی اکبر. رابطۀ باورهای معرف تشناختی و تصورات دانشجویان از یادگیری با رویکردهای سطحی و عمقی یادگیری. تازه های علوم شناختی. 1390; 13 (1) :14-1

URL: http://icssjournal.ir/article-1-311-fa.html


استادیار دانشگاه پیام نور (مرکز تبریز)، تبریز، ایران.
چکیده:   (2205 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین باورهای معرف تشناختی )دانش ساده/ قطعی و یادگیری سریع/ ثابت( و تصورات دانشجویان از یادگیری)کسب، فهم و یادآوری اطلاعات، تغییر شخصی، فرایند نابسته به زمان و مکان، رشد شایستگی اجتماعی( و همچنین تعیین سهم هر یک از آنها در پیش بینی رو کیردهای عمقی و سطحی دانشجویان است.
روش: در این پژوهش، ۲۴۰ نفر(۱۴۲ دختر و ۹۸ پسر)از دانشجویان گرو ههای علوم انسانی و علوم پا ۀی دانشگاه پیام نور (مرکز تبریز) با روش نمونه گیری چند مرحله ای، به طور تصادفی، انتخاب شدند و پرسشنام ههای معرف تشناختی(EQ) رویکردها و مهارتهای مطالعه(ASSIS) و همچنین پرسشنامۀ تصورات از یادگیری(COLI)برای  آنها اجرا شد. داده ها با استفاده از رو شهای آماری آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانۀ استاندارد یا همزمان تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان دادند که تغ ییر شخصی و رشد شایستگی اجتماعی پیش بینی کننده های معناداری برای رویکرد عمقی یادگیری هستند. از بین این دو، متغیر تصور از یادگیری)به عنوان تغییر شخصی( در مقایسه با رشد شایستگی اجتماعی ارزش بتای بیشتری داشت. در مدل پیش بینی رویکرد سطحی یادگیری، دو متغیر باور معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت و تصور از یادگیری، به عنوان فهم و یادآوری اطلاعات، از لحاظ آماری معنادار بودند. در این مدل، باور معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت در مقایسه با فهم و یادآوری اطلاعات ارزش بتای بیشتری داشت.
متن کامل [PDF 1423 kb]   (897 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/9/1 | پذیرش: 1389/11/1 | انتشار: 1390/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb