دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1382 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 110-108 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شریفی ونداد. ارزیابی کیفی پژوهش . تازه های علوم شناختی. 1382; 5 (4) :108-110

URL: http://icssjournal.ir/article-1-310-fa.html


گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1848 مشاهده)

 مطالعات نشان داده‌اند که رشد علمی کشور در سال‌های اخیر از نظر تعداد مقالات منتشر شده در رشته‌های مختلف علمی، حتی در سطح بین‌المللی، چشمگیر بوده است. اما همواره این سئوال مطرح شده که آیا رشد کمی پژوهش‌ها با رشد کیفی آنها همراه بوده و اساساً زیاد بودن مقالات یک محقق، دانشگاه و حتی یک کشور، لزوماً با کیفیت بیشتر آنها مترادف است. روشن است که هرچه کیفیت علمی پژوهش‌ها بیشتر باشد، آن پژوهش‌ها در پیشبرد و نیز کار بست علم مؤثرترند. از سوی دیگر، کیفیت پایین پژوهش می‌تواند آثار منفی داشته باشد و به نتیجه‌گیری‌های نادرست منجر گردد، به طوری که یک پژوهش نشان داده است که هرچه کیفیت مقالات بررسی اثرات درمانی پایین‌تر باشد‏، میزان اثرمندی گزارش شده بیشتر است. زمانی که از کیفیت پژوهش صحبت می‌شود، ضرورتاً مسئله ارزش مطرح و بنابراین سنجش کیفیت، نوعی ارزشگذاری به پژوهش‌ها نیز تلقی می‌گردد (البته منظور از پژوهش، مقاله یا گزارش پژوهشی است و در اینجا از کنترل کیفیت حین پژوهش بحثی نمی‌شود).

 

متن کامل [PDF 134 kb]   (595 دریافت)    
موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1382/6/1 | پذیرش: 1382/8/1 | انتشار: 1382/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb