مطالعات نشان دادهاند که رشد علمی کشور در سالهای اخیر از نظر تعداد مقالات منتشر شده در رشتههای مختلف علمی، حتی در سطح بینالمللی، چشمگیر بوده است. اما همواره این سئوال مطرح شده که آیا رشد کمی پژوهشها با رشد کیفی آنها همراه بوده و اساساً زیاد بودن مقالات یک محقق، دانشگاه و حتی یک کشور، لزوماً با کیفیت بیشتر آنها مترادف است. روشن است که هرچه کیفیت علمی پژوهشها بیشتر باشد، آن پژوهشها در پیشبرد و نیز کار بست علم مؤثرترند. از سوی دیگر، کیفیت پایین پژوهش میتواند آثار منفی داشته باشد و به نتیجهگیریهای نادرست منجر گردد، به طوری که یک پژوهش نشان داده است که هرچه کیفیت مقالات بررسی اثرات درمانی پایینتر باشد، میزان اثرمندی گزارش شده بیشتر است. زمانی که از کیفیت پژوهش صحبت میشود، ضرورتاً مسئله ارزش مطرح و بنابراین سنجش کیفیت، نوعی ارزشگذاری به پژوهشها نیز تلقی میگردد (البته منظور از پژوهش، مقاله یا گزارش پژوهشی است و در اینجا از کنترل کیفیت حین پژوهش بحثی نمیشود).
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |