Einipour J, Vahedi S, Hashemi T. Investigation of Relationship Among Emotional Control, Cognitive Emotional Regulation and Obsessive Beliefs in High School Girl Students of Rasht. Advances in Cognitive Sciences 2013; 15 (2) :63-71
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-302-fa.html
عینی پور جواد، واحدی شهرام، هاشمی تورج. بررسی رابطۀ کنترل هیجانی و تنظیم شناختی هیجان با باورهای وسواسی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ شهر رشت. تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (2) :63-71
URL: http://icssjournal.ir/article-1-302-fa.html
1- روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
2- دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (3154 مشاهده)
هدف: تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطۀ کنترل هیجانی و تنظیم شناختی هیجان با باورهای وسواسی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ شهر رشت انجام شد.
روش: نمونۀ آماری ۳۰۲ دانشآموز دختر مشغول به تحصیل در دورۀ متوسطۀ نظری مدارس دولتی شهر رشت بودند که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات این پزوهش که از نوع همبستگی است، از پرسشنامههای کنترل هیجانی، باورهای وسواسی و تنطیم شناختی هیجان استفاده شد.
یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون چندمتغیرۀ گام به گام، در پیشبینی متغیر وابسته (باورهای وسواسی) نشاندهندۀ چهار مرحلۀ معنادار بود. در اولین مرحله، مؤلفۀ خودسرزنشی بیشترین رابطه را با متغیر ملاک نشان داد(۰/۳۷=β)، در مرحلۀ دوم، خودسرزنشی(۰/۲۷=β) و پذیرش شرایط(۰/۲۰=β) بیشترین توان پیشبینی باورهای وسواسی را نشان دادند. در سومین مرحله، خودسرزنشی(۰/۲۵=β)، پذیرش شرایط(۰/۱۷=β) و مرور ذهنی(۰/۱۳=β) در مجموع ۱۸ درصد واریانس متغیر ملاک را پیشبینی کردند. درمرحلۀآخر، چهار متغیرخودسرزنشی(۰/۲۴=β)، پذیرش شرایط(۰/۱۳=β)، مرور ذهنی(۰/۱۶=β) و ارزیابی مجدد(۰/۱۲=β ) بیشترین توان پیشبینیکنندگی متغیر ملاک را داشتند.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که باورهای وسواسی با خودسرزنشی دارای بیشترین رابطۀ معنادار و خودسرزنشی، پذیرش شرایط، مرورذهنی و ارزیابی مجدد بیشترین توان را برای پیشبینی باورهای وسواسی دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/12/1 | پذیرش: 1392/2/1 | انتشار: 1392/4/1