دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1382 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 49-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ekhtiari H, Jannati A, Parhizgar S E, Behzadi A, Mokri A. Time Perception and the Validation Methods: A Preliminary Study for Farsi-Speaking Proband. Advances in Cognitive Sciences. 2004; 5 (4) :36-49
URL: http://icssjournal.ir/article-1-293-fa.html
اختیاری حامد، جنتی علی، پرهیزگار سید احسان، بهزادی آرین، مکری آذرخش. ادراک زمان و روش‌های ارزیابی آن: یک مطالعه مقدماتی برای آزمودنی فارسی زبان . تازه های علوم شناختی. 1382; 5 (4) :49-36

URL: http://icssjournal.ir/article-1-293-fa.html


1- گروه علوم‌شناختی، مرکز ملی مطالعات اعتیاد، تهران، ایران.
2- گروه عصب‌شناسی، دانشگاه سیسا، ایتالیا.
3- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
4- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ مرکز ملی مطالعات اعتیاد، تهران، ایران.
چکیده:   (1951 مشاهده)

هدف: این مطالعه جهت طراحی نسخه فارسی تخمین زمانی، بازسازی زمانی و تخمین تأخیر و ارزیابی آن در گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی انجام شده است.
روش: این مطالعه جهت طراحی و اعتباریابی ابزار انجام شد. ۸۶ نفر از دانش‌آموزان سال اول دبیرستان با ابزار طراحی شده (نمونه فارسی) از جهت تخمین زمانی، بازسازی زمانی و تخمین تأخیر مورد مطالعه قرار گرفتند و داده‌ها با آزمونt بررسی شدند.
یافته‌ها: در آزمون تخمین، در مرحله ناآگاهی فرد از نوع سؤال، آزمودنی بازه زمانی ۸ ثانیه را به میزان ۰/۶۶۴
±۷/۳۳ حدود اطمینان ۹۵ درصد زیر تخمین و بعد از آگاهی از لزوم دقت به زمان سپری شده، همان بازه را به میزان ۰/۴۳۱±۹/۶۵ بیش تخمین می‌زند. در طول آزمون نیز تخمین ۵ ثانیه با ۶/۲ ثانیه، ۸ با ۷/۵۳ و ۱۱ با ۹/۷۳ انجام می‌گیرد و افزایش این اختلاف در ۲۳ ثانیه به ۲۶% زیر تخمین می‌رسد. همین نتایج با اندکی تفاوت در آزمون‌های بازسازی زمانی و درک تأخیر نیز تکرار شده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس این مطالعه، در هر سه تابع تخمین زمانی، بازسازی زمانی و تخمین تأخیر بر پایه منطبق هیپربولیک، با افزایش بازه زمانی، از ارزش بازه کاسته می‌شود و درصد «زیر تخمین» و «زیربازسازی» زمان افزایش می‌یابد.

متن کامل [PDF 306 kb]   (1742 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1382/6/1 | پذیرش: 1382/8/1 | انتشار: 1382/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb