Bidabad F, Zare H, Kormi Nouri R. Effects of Time pressure and Test Priority on Verbal & Action Memory and Recall for Words Rehearsed via Maintenance & Elaborative Rehearsal. Advances in Cognitive Sciences 2013; 15 (2) :20-31
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-290-fa.html
بیدآباد فرانک، زارع حسین، کرمینوری رضا. بررسی تأثیر فشار زمان و ترتیب آزمون بر حافظۀ کلامی و عملی و یادآوری واژگان مرور شده با استفاده از دو روش نگهدارنده و بسط دهنده. تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (2) :20-31
URL: http://icssjournal.ir/article-1-290-fa.html
1- روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
3- استاد گروه روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (3001 مشاهده)
مقدمه: یادآوری علاوه بر قدرت حافظه و روش یادگیری، حاصل شرایط یادگیری، شرایط آزمون و عملکرد متقابل این دو است. این پژوهش با دستکاری در شرایط آزمون به بررسی اثر فشار زمان در حین مرور و نیز اثر تغییر در ترتیب اجرای آزمون میپردازد.
روش: ۱۶۶ دانشآموز با روش نمونهگیری چندمرحلهای بهطور تصادفی انتخاب و در هشت آزمون یادآوری شرکت داده شدند. برای ایجاد فشار زمان، به مرور هر واژه زمان محدودی اختصاص داده شد. همچنین برای بررسی اثر ترتیب آزمون، گروه اول ابتدا از مرور نگهدارنده و سپس از مرور بسطدهنده استفاده کرد و گروه دوم همین روش را با ترتیب معکوس انجام داد. آزمون حافظۀ عملی و کلامی نیز به همین نحو اجرا شد.
یافتهها: نتایج نشان داد فشار زمان به طور معنادار موجب کاهش عملکرد مرور بسطدهنده (در مقایسه با مرور نگهدارنده) در یادآوری واژگان شده است. همچنین اجرای مرور نگهدارنده (به عنوان اولین آزمون) موجب افزایش معناداری در عملکرد این مرور بر یادآوری شد اما برتری حافظۀ عملی بر کلامی در فشار زمان و ترتیبهای متفاوت همچنان بارز بود.
نتیجهگیری: اگرچه مرور بسطدهنده راهکار مؤثری در یادگیری است، اما از آنجاکه به منابع ذهنی و زمانی بیشتری نیاز دارد، عملکرد آن در شرایط فشار زمان کاهش مییابد. از سوی دیگر، اثر تازگی آزمون بر مرور نگهدارنده ،که نیاز به پردازش اطلاعات کمتری دارد، فزاینده است. رمزگردانی غنی(در مقایسه با تکلیف کلامی) از طریق ایجاد تجارب جسمی و حسی متفاوت باعث عملکرد بهتر تکلیف عملی در یادآوری آزاد میشود.
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/12/1 | پذیرش: 1392/2/1 | انتشار: 1392/4/1