هدف: این مطالعه به بررسی تأثیر توجه و سطوح پردازش بر عملکرد حافظه و یادآوری واژهها بهصورت حافظه آشکار و نهان در دو حالت مختلف که موضوع درس، مورد علاقه دانشجویان باشد یا نباشد میپردازد.
روش: این پژوهش از نوع آزمایشی بود و بهصورت انفرادی و با استفاده از ابزار اندازهگیری رایانهای روی ۱۶۰ دانشجو اجرا شد. دادهها با روش تحلیل واریانس سهراهه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: توجه متمرکز، علاقه به موضوع و پردازش عمقی، موجب میشد که عملکرد حافظه آشکار در بالاترین حد قرار گیرد و برعکس، پردازش سطحی، توجه تقسیمشده و فقدان علاقه به موضوع درس، به پایینترین عملکرد حافظه آشکار منجر میشد.
نتیجهگیری: اثر متغیرها بر حافظه نهان و آشکار از برخی جهات متفاوت است، بهاین صورت که تأثیر سه عامل علاقه، توجه و سطوح پردازش برحافظه آشکار به ترتیب در ردههای اول تا سوم، و تأثیر دو عامل علاقه و توجه بر حافظه نهان در ردههای اول و دوم قرار میگیرد.سطوح پردازش بر حافظه نهان تأثیر قابل توجهی ندارد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |