Sharifi V, Asadi S M, Mohammadi M R, Amini H, Kaviani H, Semnani Y, et al . Reliability and Feasibility of The Persian Version of The Structured Diagnostic Interview for DSM-IV (SCID). Advances in Cognitive Sciences 2004; 6 (1 and 2) :10-22
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-26-fa.html
شریفی ونداد، اسعدی محمد، محمدی محمدرضا، امینی همایون، کاویانی حسین، سمنانی یوسف، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. پایایی و قابلیت اجرای نسخۀ فارسی مصاحبۀ ساختار یافتۀ تشخیصی برای SCID) DSM-IV). تازه های علوم شناختی. 1383; 6 (1 و 2) :10-22
URL: http://icssjournal.ir/article-1-26-fa.html
1- گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
5- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
6- پژوهشکده علومشناختی، تهران، ایران.
7- پژوهشکده علومشناختی، تهران، ایران
چکیده: (4700 مشاهده)
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی پایایی تشخیص طول عمر اسکیزوفرنیا و اختلال دوقطبی با استفاده از مصاحبه تشخیصی جامع بینالمللی در دو سیستم تشخیصی (DSM-IV) و (ICD-10) بود.
روش: این مطالعه هنجاریابی آزمون در سه مرحله ترجمه ابزار، مطالعه روایی و پایایی، و بررسی قابلیت اجرا انجام و پایایی تشخیصی اختلالات دوقطبی و اسکیزوفرنیا با روش آزمون- بازآزمون ارزیابی شد. مصاحبهکنندگان آموزش دیده با ۱۰۰ نفر از افراد مراجعه کننده به چهار مرکز درمانی دانشگاهی، دو بار به فاصله سه تا هفت روز مصاحبه کردند (برای ۶۵ نفر CIDI کامل و برای ۳۵ نفر مدول سایکوز/مانیا اجرا شد).
یافتهها: پایایی آزمون- بازآزمون برای اختلال دوقطبی در سیستم تشخیصی (DSM-IV) متوسط و در سیستم (ICD-10) ضعیف بود. پایایی آزمون- بازآزمون در دو سیستم تشخیصی برای اسکیزوفرنیا ضعیف ارزیابی شد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که پایایی فقط برای تشخیص اختلال دوقطبی در سیستم (DSM-IV) مناسب است و در بقیه موارد پایایی مناسبی وجود ندارد. البته نتایج به دلیل انتخاب نمونهها از جمعیت بالینی، به جمعیت عمومی تعمیمپذیر نمیباشد. با توجه به نتایج به دست آمده، تطابق سؤالهای کلیدی ابتدایی با فرهنگ ایرانی قابل بررسی میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1382/8/2 | پذیرش: 1382/10/18 | انتشار: 1383/1/1