1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
چکیده: (3237 مشاهده)
نظریه پیاژه تنها محدود به روانشناسی کودک و نوجوان نمی شود بلکه دیدگاه ولی در واقع یک نظریه معرفتشناختی نیز می باشد پیاژه دیدگاههای معرفتشناختی را طبقهبندی کرده تا جایگاه معرفتشناسی تکوینی در میان آنها مشخص شود. او در آثار اولیه خود معرفتشناسی را از جنبه تکوین و غیر تکوینی بودن و همچنین از نظر غلبه عنصر عین ذهن یا تعامل میان آنها طبقهبندی کرده است.
پیاژه معرفتشناسی خود را در زمره معرفتشناسیهای علمی قرار میدهد. به اعتقاد او اگر بخواهیم به معرفتشناسی صورتی علمی دهیم باید دو شرط را مراعات کنیم. نخست اینکه سوالهای معرفتشناسی را محدود سازیم و دوم اینکه مدعای خود را به نحو تجربی تحقیق و بررسی کنیم. در این مقاله دیدگاه معرفتشناسی تکوینی به تفضیل مورد بحث قرار گرفته است .....
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1377/9/1 | پذیرش: 1377/11/1 | انتشار: 1378/1/1